Fet mat gör dig smalare
Publicerat 2008-07-16 22:01
Maria Andersson och Petra Fritzson avnjuter glass i solen.
Moa Karlgren
Mer fett och mindre kolhydrater är bästa och nyttigaste sättet att gå ned i vikt. Den slutsatsen, som går tvärt emot livsmedelverkets råd, dras i den längsta studien hittills om olika dieter.
Dela med andra:
ENKÄT
Har du försökt gå ner i vikt någon gång?
Relaterade artiklar
Bild

Maria Andersson, Hammarby sjöstad – Jo, det har absolut hänt. Jag försökte hålla regelbundna tider, äta frukost för att få i gång ämnesomsättningen tidigt och cykla till jobbet. Men jag gillar mat och äter mycket, men oftast inte efter middagstid. Jag försöker utesluta kolhydrater och äta mer sallad och fisk.

Petra Fritzson, Söder – Ja. Jag tänker mycket på helheten med kost och motion. Att man ska äta långsamma kolhydrater och bra fetter, som från avokado och olivolja. Är man uppe sent på kvällarna och dricker mycket vuxendricka och äter fyllekäk, då går man inte ned i vikt har jag märkt. Men just nu är jag på bäbisdieten och äter allt jag vill.

Anna Arodén, Upplands Väsby - Ja, någon gång. Det var mest att jag inte åt så mycket socker och ingen snabbmat. Sen tränade jag. Jag gick väl ned något, men jag äter det jag känner för och det som är gott.

Tobias Andersson, Hägersten - Ja, det har jag gjort. Jag vägde 92 kilo och nu väger jag 75 kilo. Jag åt mindre mat och onyttigheter, som godis och kaloririka saker. Det tog ett och ett halvt år ungefär.

Lena Molander, Hässelby - Ja, jag försökte under ett helt år och gick ner tio kilo. Jag hittade dieten i en damtidning och åt hela kostcirkeln varje dag med lite godis och socker.
- Att äta mycket fett och lite kolhydrater är precis motsatsen till traditionella kostråd, men vi har visat att det fungerar mycket bra, säger Iris Shai.
Hon är epidemiologisk nutritionist vid Ben-Gurionuniversitetet i Israel och huvudförfattare bakom studien, som publiceras i dagens nummer av den vetenskapliga tidskriften New England Journal of Medicine.
Forskarna följde över tre hundra personer som var överviktiga. Personerna delades in i tre grupper som fick äta enligt olika dieter under två år.
En grupp åt fettsnålt. Grupp nummer två åt en medelhavsdiet med mycket grönsaker och omättade fetter. Den tredje gruppen åt en lågkolhydratdiet, de fick äta hur mycket fett och proteiner de ville men mycket lite kolhydrater.
Den tredje gruppen fick dessutom äta hur många kalorier de ville medan de andra två grupperna skulle begränsa hur många kalorier de åt.
De som åt en lågkolhydratdiet gick ned mest i vikt och de som åt fettsnålt gick ned minst i vikt. Det visade sig även att personerna som åt mycket fett ändå fick i sig ungefär lika få kalorier som de andra grupperna, trots att de inte behövde begränsa sitt intag.
Personer som åt en lågkolhydratkost gick i medel ned fem och ett halvt kilo under två år. De som åt en medelhavsdiet gick ned fyra och ett halvt kilo och de som åt fettsnålt gick ned mindre än tre och ett halvt kilo undre två år.
De personer som åt en lågkolhydratdiet, med mycket fett, sänkte dessutom sina blodfetter mycket mer än de som åt fettsnålt, och de fick bättre kolesterolvärden.
- Det var förvånande, men blodfetterna består faktiskt av både kolhydrater och fett. Det här kanske betyder att kolhydraterna är viktigare, säger Iris Shai.
Studien visar dessutom att både medelhavsdieten och lågkolhydratdieten var ungefär lika effektiva som många mediciner mot övervikt.
Trots att tidigare studier har visat att lågkolhydratdieter är effektiva har det saknats kunskap om vilka effekter en sådan diet ger under längre tid. Men Iris Shan har inte sett några negativa effekter, och hennes studie är den längsta hittills i sitt slag.
Den metod i studien som var minst effektiv mot övervikt och som hade sämst effekter på blodvärdena var den fettsnåla dieten. Den följde i princip Livsmedelsverkets rekommendation att inte mer än en tredjedel av energin i maten ska komma från fett.
- Det är självklart att Livsmedelsverkets nuvarande rekommendationer behöver uppdateras. De har ett par år på nacken och sån här kunskap är aldrig huggen i sten, säger Elisabeth Rotehberg.
Hon är chefsnutritionist vid Sahlgrenska sjukhuset i Göteborg och ingår i Livsmedelsverkets expertgrupp för kost- och hälsofrågor.
Visar 0 av 0. Per sida:
Det finns inga kommentarer.
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.



















