Den som följer en fettsnål diet för att gå ner i vikt får bättre humör än den som utesluter kolhydrater. Viktnedgången blir däremot densamma, visar en ny australisk studie.
Den hittills längsta bantningsstudien visar att mindre kolhydrater och mer fett är ett effektivt och säkert sätt att gå ner i vikt. Men nu visar en ny studie att dieten kan få oönskade effekter på hur vi mår på lång sikt.
Den australiska forskaren Grant D Brinkworth har undersökt två populära bantningsdieter. Den ena innehåller lite fett och mycket kolhydrater. Det är den kost som traditionellt rekommenderas till den som vill gå ner i vikt.
Den andra består av litet kolhydrater, men mycket fett och protein. I den nya studien delades 106 överviktiga personer slumpmässigt in i två grupper. Hälften fick äta litet fett, hälften drog ner kraftigt på kolhydraterna.
Deltagarna fick hjälp med att planera sina måltider, träffa en dietist och de svarade regelbundet på frågor om hur de mådde. Deras minne och koncentrationsförmåga undersöktes också i olika test. Dessutom kontrollerades deras blodsocker- och insulinhalter.
Efter åtta veckor hade deltagarna gått ner i vikt och mådde bättre: de uppgav att de hade mer energi och var mindre spända, arga och deprimerade.
Efter ett år hade deltagarna i båda grupperna gått ner ungefär lika mycket i vikt, nästan 14 kilo i genomsnitt. De klarade minnes- och koncentrationstesterna lika bra. Det var inga större skillnader i blodsocker- och insulinhalter mellan grupperna. Men det fanns skillnader i deras humör.
Gruppen som åt begränsat med kolhydrater var tillbaka där de började. De var ungefär lika deppiga som före dieten – trots att de nu var åtminstone två klädstorlekar mindre.
De som följde lågfettsdieten mådde däremot fortfarande bättre än när de började banta. De hade mer energi, var piggare och hade mindre ångest än för ett år sedan.
– Det är mycket mat som är förbjuden i lågkolhydratdieten. Jag tror att många blir deppiga av att avstå från alltför mycket. Maten kan också bli väldigt ensidig, dessutom med stor risk för förstoppning. Det kan ju verkligen påverka humöret, säger Martijn Katan, som är professor i hälsovetenskap vid VU-universitetet i Amsterdam.
Forskarna pekar på flera andra möjliga förklaringar. För det första ställer dieten nya sociala krav på den som bantar. Hon är ofta omgiven av människor som äter kolhydratrik rik mat med pasta och bröd.
Det kan också enligt forskarna vara så att stora mängder fett och protein påverkar halterna av signalämnet serotonin i hjärnan. Serotonin är kroppens antidepphormon.
Studien publiceras i medicintidskriften Archives of Internal Medicine.