Fiskolja ger oväntat god effekt mot adhd
Publicerat 2007-11-08 06:31
Kosttillskott med fiskolja är bra för barn som diagnosticerats med adhd. Effekten på barn med den lättare formen av adhd är ännu större. Det visar en svensk studie som presenteras på en adhd-konferens i Washington i dag, torsdag. Studien är inlämnad för publicering men ännu inte publicerad.
Fakta: Adhd ger koncentrationssvårigheter
Adhd är ingen sjukdom, det är en diagnos på ett neuropsykiatriskt funktionshinder med en glidande skala av koncentrationssvårigheter, impulsivitet och hyperaktivitet.
Barn med den lättare formen av adhd, add, är inte impulsiva och hyperaktiva men har problem med ouppmärksamhet och är lätta att distrahera och lätta att trötta ut.
Hur många barn som har adhd beror på hur man definierar symtomen, var man lägger ribban. Mellan tre och fem procent av alla skolbarn uppfyller kriterierna för adhd enligt en några år gammal översikt från Socialstyrelsen.
- Normalt står barn och föräldrar i kö för adhd-behandling. Nu kan de själva besluta om de vill prova med kosttillskott och också själva se om det har någon effekt, säger psykolog Sven Östlund, en av författarna till studien.
Undersökningen omfattar 75 barn i åldrarna 8-18 år som alla ansetts väl utredda och som fått diagnosen adhd. Studien gjorde mellan 2004 och 2006 av en forskargrupp kring adhd-forskaren Christopher Gillberg, professor i barn- och ungdomspsykiatri i Göteborg.
Hälften av barnen fick kosttillskott i form av sex fiskoljekapslar med en hög halt av omega-3-fettsyran EPA. Hälften ingick i en placebogrupp, en jämförelsegrupp som fick kapslar med vanlig olivolja.
Barnens föräldrar fick före studien svara på en enkät där de bedömde sina barns symtom och sätta poäng på de arton kriterier som ingår i diagnosen adhd.
Efter tre månader fick föräldrarna fylla i samma enkät, och forskarna kunde konstatera att 26 procent av barnen som fått fiskolja uppvisade en förbättring i symtombilden. Av de barn som hade add, den lugnare formen av adhd, hade hela 35 procent minskade symtom. Barnen i kontrollgruppen hade en liten förbättring på 7 procent.
Efter de första tre månaderna fick alla barn fiskoljekapslar med omega-3 i ytterligare tre månader och symtomen mättes sedan med ännu en enkät. Då hade 47 procent förbättrats, och hela 58 procent i gruppen med add bedömdes ha minskade symtom.
- Vi anade att det kunde finnas en effekt. Men det är klart att man blir positivt överraskad av att den var så pass tydlig, säger Mats Johnson, överläkare vid barnneuropsykiatriska kliniken vid Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus, och en av dem som varit med och gjort studien.
Tidigare studier i Australien och England har visat att fettsyratillskott förbättrar inlärningsförmåga, läs- och skrivförmåga, koncentration och minneskapacitet hos skolelever, men de studierna har inte enbart rört barn med diagnosen adhd.
Visar 0 av 0. Per sida:
Det finns inga kommentarer.
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.
Annonser
-
Läs engelska i London
Utmana dig själv med en av Språkpunktens roliga kurser!
-
Boka billigt hotell här
BOKA - Vi hjälper dig hitta det bästa hotellet i ditt resmål.









