Forskare ser spår av uppäten planet

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Forskare har hittat spår efter en planet som ätits upp av sin egen stjärna. Samma öde som jorden i en avlägsen framtid väntas gå till mötes.

Det är ett team från USA, Polen och Spanien som gjort upptäckten som redovisas i Astrophysical Journal Letters. Den planet som nu för evigt har försvunnit kretsade tidigare runt en röd jättestjärna kallad BD+48 740 i stjärnbilden Perseus.

Det var när gruppen undersökte ljuset från den röda jätten som man upptäckte att ett grundämne som inte borde finnas där – litium. Litium bildades framför allt vid Big Bang för nästan 14 miljarder år sedan och klarar sig inte någon längre tid inne i en stjärna.

Däremot kan en planet utlösa en produktion av litium om den skulle förstöras av sin sol.

Ett annat tecken på att det faktiskt är spåren av en död planet som syns på spektrogrammen är att en annan planet, som cirklar runt samma stjärna, har fått en oval bana, något som kan förklaras av att en grannplanet har försvunnit.

BBC rapporterar om upptäckten i dag.

Att solar äter upp sina planeter är inget nytt men det är första gången som forskare har sett de direkta spåren efter en sådan händelse.

Om fem miljarder år kommer jorden att gå samma öde till mötes då vår sol expanderat till en röd jätte och slutligen, innan den faller samman till en vit dvärg, lyser med en styrka som är 3.000 gånger vilken den har i dag.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

taiwanpuff
Foto:AP

Taiwan. Nödlandning med passagerarplan slutade med katastrof. 9  0 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

Athena Farrokhzad upprör. ” ville kompensera för all den opartiskhet som de (Sveriges Radio) lyckats uppbåda”. 57  8 tweets  49 rekommendationer  0 rekommendationer

Athena Farrokhzad
Foto:Per Larsson En poet som nått ut.
UkrainaRebellerTv500
Skärmdump Youtube En film släppt av rebeller uppges visa de nedskjutna planen.

Oklart om piloterna klarat sig. Nära platsen där MH17 sköts ner. 5  1 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Medlare: Oro för svenskens liv. 60-årig svensk kidnappad i Ukraina. 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Kort ceremoni i Charkiv. De svarta lådorna från MH17 har anlänt till Storbritannien för analys.

hollandpuff
Foto:Reuters

Sorgedag när offren flygs hem. 200 kroppar fördes till Charkiv. 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Separatist till italiensk media: Vi sköt ned planet av misstag. 89  15 tweets  55 rekommendationer  19 rekommendationer

Se webb-tv-klippet. Här bryter bråket ut i Ukrainas parlament.

Detta har hänt: Flygkraschen i Ukraina.

Bildextra. Satellitbilder visar förödelsen vid vraket.

schumipuff
Foto:AP

Talar genom att blinka. Tyske F1-legendaren kan snart få komma hem till sin familj.

nummerskylt
Foto:Alamy

Tusentals personer vill varje år byta till personlig nummerplåt på sin bil.  Listan över nekade. 12  2 tweets  10 rekommendationer  0 rekommendationer

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN