Forskare ser spår av uppäten planet

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Forskare har hittat spår efter en planet som ätits upp av sin egen stjärna. Samma öde som jorden i en avlägsen framtid väntas gå till mötes.

Det är ett team från USA, Polen och Spanien som gjort upptäckten som redovisas i Astrophysical Journal Letters. Den planet som nu för evigt har försvunnit kretsade tidigare runt en röd jättestjärna kallad BD+48 740 i stjärnbilden Perseus.

Det var när gruppen undersökte ljuset från den röda jätten som man upptäckte att ett grundämne som inte borde finnas där – litium. Litium bildades framför allt vid Big Bang för nästan 14 miljarder år sedan och klarar sig inte någon längre tid inne i en stjärna.

Däremot kan en planet utlösa en produktion av litium om den skulle förstöras av sin sol.

Ett annat tecken på att det faktiskt är spåren av en död planet som syns på spektrogrammen är att en annan planet, som cirklar runt samma stjärna, har fått en oval bana, något som kan förklaras av att en grannplanet har försvunnit.

BBC rapporterar om upptäckten i dag.

Att solar äter upp sina planeter är inget nytt men det är första gången som forskare har sett de direkta spåren efter en sådan händelse.

Om fem miljarder år kommer jorden att gå samma öde till mötes då vår sol expanderat till en röd jätte och slutligen, innan den faller samman till en vit dvärg, lyser med en styrka som är 3.000 gånger vilken den har i dag.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

smp_500
Foto:Roger Turesson

MP och S inleder samtal om budgeten. ”Alla frågor på bordet.”

Ödesdagar för Löfven. Ska rapportera till talmannen på fredag. 20  1 tweets  19 rekommendationer  0 rekommendationer

forsvaret_144102
Foto:TT

Partisekreteraren: Man måste hitta lösningar som håller i riksdagen. 374  51 tweets  323 rekommendationer  0 rekommendationer

Styrelse vägrar dela ut pengar till behövande barn. Vill först vill ha ut ett omstritt arvode. 35  8 tweets  27 rekommendationer  0 rekommendationer

pengar_144102
Rostning144
Foto:TT

Rekordhögt valdeltagande? När 3.000 personer röstat i Munkfors skulle valsedlarna räknas. 552  29 tweets  520 rekommendationer  3 rekommendationer

Mysteriet är löst. ”Kommer att bli rätt när alla röster är räknade.”

dusch_500
Foto:TT

Äldre i uppror - vill duscha varje dag. Kommunen drar fallet inför rätta. 315  16 tweets  298 rekommendationer  1 rekommendationer

loov_144102
Foto:Saga Berlin/PRO

Pensionärernas riksorganisation: Det är behoven – inte pengarna som ska styra. 21  14 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

Hur ofta tycker du att man bör få duscha?

Stor driftstörning. Drabbar både dem som vill göra ärenden via sajten och det interna arbetet. 4  1 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

Kassan144

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN