Forskare ser spår av uppäten planet

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Forskare har hittat spår efter en planet som ätits upp av sin egen stjärna. Samma öde som jorden i en avlägsen framtid väntas gå till mötes.

Det är ett team från USA, Polen och Spanien som gjort upptäckten som redovisas i Astrophysical Journal Letters. Den planet som nu för evigt har försvunnit kretsade tidigare runt en röd jättestjärna kallad BD+48 740 i stjärnbilden Perseus.

Det var när gruppen undersökte ljuset från den röda jätten som man upptäckte att ett grundämne som inte borde finnas där – litium. Litium bildades framför allt vid Big Bang för nästan 14 miljarder år sedan och klarar sig inte någon längre tid inne i en stjärna.

Däremot kan en planet utlösa en produktion av litium om den skulle förstöras av sin sol.

Ett annat tecken på att det faktiskt är spåren av en död planet som syns på spektrogrammen är att en annan planet, som cirklar runt samma stjärna, har fått en oval bana, något som kan förklaras av att en grannplanet har försvunnit.

BBC rapporterar om upptäckten i dag.

Att solar äter upp sina planeter är inget nytt men det är första gången som forskare har sett de direkta spåren efter en sådan händelse.

Om fem miljarder år kommer jorden att gå samma öde till mötes då vår sol expanderat till en röd jätte och slutligen, innan den faller samman till en vit dvärg, lyser med en styrka som är 3.000 gånger vilken den har i dag.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

brasse
Foto:Fredrik Sandberg/TT

Blev 69 år. Skådespelaren ”Brasse” Brännström är död. 702  38 tweets  662 rekommendationer  2 rekommendationer

Magnus Härenstam: Jag är så ledsen och förtvivlad över hans bortgång.

DN:s Björn Wiman: Framför allt var ”Brasse” Brännström barnens man.

Bildspecial: ”Brasse” Brännströms karriär i bilder. 9  5 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

”Detta är riktiga slagskämpar.” Torgmöte i Stockholm på lördagen. 596  50 tweets  546 rekommendationer  0 rekommendationer

Svensk nazilinje provocerar FN. SVP får fortsätta med propagandan. 69  5 tweets  64 rekommendationer  0 rekommendationer

Flera omhändertagna i Gävle. Vid Svenskarnas partis torgmöte.

putin
Foto:Mikhail Klimentjev/AFP

Talade till ungdomar: Vi måste alltid stå beredda att slå tillbaka. 98  20 tweets  78 rekommendationer  0 rekommendationer

Höjd beredskap i Sverige. Efter Rysslands agerande i Ukraina. 35  4 tweets  31 rekommendationer  0 rekommendationer

Ukraina söker skydd hos Nato. Enligt premiärministern. 29  0 tweets  29 rekommendationer  0 rekommendationer

I onsdags skrev någon i Kanadas Natodelegation en tweet och bifogade en karta.  Läs mer. 50  14 tweets  36 rekommendationer  0 rekommendationer

Banbrytande djurförsök. Med den experimentella ebolamedicinen ZMapp.

”Väljarna säger sitt – sen tar jag ansvar”

Peter Wolodarski mötte Stefan Löfven. Samtal om framtiden. 90  12 tweets  78 rekommendationer  0 rekommendationer

Peter Wolodarski mötte Stefan Löfven. Hela sändningen. 10  2 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

SvD/Sifo: Sverigedemokraterna blir vågmästare. 22  7 tweets  15 rekommendationer  0 rekommendationer

knorr
Foto:TT

DN Valfrågekollen jämför partiernas åsikter i en rad frågor.  Vad tycker du? Testa själv!

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN