Forskare ser spår av uppäten planet

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Forskare har hittat spår efter en planet som ätits upp av sin egen stjärna. Samma öde som jorden i en avlägsen framtid väntas gå till mötes.

Det är ett team från USA, Polen och Spanien som gjort upptäckten som redovisas i Astrophysical Journal Letters. Den planet som nu för evigt har försvunnit kretsade tidigare runt en röd jättestjärna kallad BD+48 740 i stjärnbilden Perseus.

Det var när gruppen undersökte ljuset från den röda jätten som man upptäckte att ett grundämne som inte borde finnas där – litium. Litium bildades framför allt vid Big Bang för nästan 14 miljarder år sedan och klarar sig inte någon längre tid inne i en stjärna.

Däremot kan en planet utlösa en produktion av litium om den skulle förstöras av sin sol.

Ett annat tecken på att det faktiskt är spåren av en död planet som syns på spektrogrammen är att en annan planet, som cirklar runt samma stjärna, har fått en oval bana, något som kan förklaras av att en grannplanet har försvunnit.

BBC rapporterar om upptäckten i dag.

Att solar äter upp sina planeter är inget nytt men det är första gången som forskare har sett de direkta spåren efter en sådan händelse.

Om fem miljarder år kommer jorden att gå samma öde till mötes då vår sol expanderat till en röd jätte och slutligen, innan den faller samman till en vit dvärg, lyser med en styrka som är 3.000 gånger vilken den har i dag.

Andra har läst

Digital prenumeration

stängsel
Foto:All over press

Förstärker gränsövervakningen. Färre ensamkommande flyktingbarn.

stenis500
Foto:TT

Nu krävs en förklaring. DN:s Johan Esk om ”Stenis” plats på 150-listan. 18  9 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

Sveriges 150 bästa idrottare. Här är platserna 14 till 5 på DN:s lista. 10  3 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

13 hockeyspelare på listan. Rätt tycker Bengt-Åke Gustafsson.

Stefan-Lofven-Mattias-Karlsson-500
Foto:TT

Stefan Löfven kritiserar SD. Talar om ”maktspråk” och ”maktfullkomlighet”. 70  9 tweets  61 rekommendationer  0 rekommendationer

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.