Frukt ger begränsat skydd mot cancer

Uppdaterad 2010-04-08 10:02. Publicerad 2010-04-08 07:55

Foto: Henrik Montgomery

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Stora mängder frukt och grönt minskar inte risken för cancer särskilt mycket. Däremot minskar det risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar.

Den stora studien, där 500 000 människor i tio västeuropeiska länder deltog, visar att risken för cancer i snitt minskar med tre procent om man regelbundet äter frukt och grönsaker, skriver Sydsvenskan.

Hos människor med högre alkoholkonsumtion var den minskade cancerrisken mest påtaglig.

Trots forskningsresultaten finns det ingen anledning att sluta äta mycket grönt, uppger projektledaren Paolo Boffetta på Tisch Cancer Institute i New York, för tidningen.

Därför bör rekommendationen från Världshälsoorganisationen WHO – att äta frukt och grönt fem gånger om dagen, med hänvisning till sjukdomshämmande effekter – finnas kvar, enligt forskarna. Studien publiceras i Journal of the National Cancer Institute.

Läs hela studien här.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: Alamy, Scanpix, Alamy Varann turist spräcker budgeten, enligt reseekonom Mattias Varén.

Här får du mest för pengarna på resan

Din Ekonomi guidar. Sommarsemestern närmar sig med stormsteg och många väljer att resa bort. Här får du mest för dina pengar.

Så blir du en valutavinnare. ”Ta med dig extra mycket kontanter i år.”

Foto: Jessica Gow Loreen vann ESC i utklassningsstil. Infälld: SVT:s chef Eva Hamilton.

SVT-chef självsäker inför nästa års final

Eva Hamilton trygg med Eurovisionuppdraget. Svenska tv-bolaget ser inget behov att ”hänga med i det ständiga rejset uppåt” mot jättesummor. 24 9 tweets 15 rekommendationer

”Nu vill jag bara dansa.” Webb-tv: Så väljer Loreen att smälta segern.

Ifrågasätter svenskheten. Utspel från SD:s Björn Söder kritiseras. 126 27 tweets 99 rekommendationer

”Heja Sverige!” Den svenska schlagervinsten uppmärksammas runt om i världen. 11 11 tweets 0 rekommendationer

”Tack för ert stöd.” Loreen var rörd efter jordskredssegern i Baku. 163 9 tweets 154 rekommendationer

Se bilder: Loreen i fokus. 25 7 tweets 18 rekommendationer

Hela resultatlistan. Så gick det. 16 6 tweets 10 rekommendationer

Grafik: DN

Femårig pojke med pistol sköt ihjäl man

Hotade strypa pojken. En 54-årig man sköts på lördagen till döds av en femårig pojke i en stad i Dominikanska republiken.

Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix

Favorit slog rekordet

Elitloppet. Commander Crew vann det andra försöket på rekordtiden 1.09,5 över 1609 meter.

Norsk seger. Yarrah Boko vann första försöket.

Foto: Beatrice Lundborg Lisa Larsons produkter är särskilt populära i Japan.

Leran är livet för Lisa Larson

Lisa Larson må ha passerat 80 men jobbar som aldrig förr. För sin egen skull, och för svensk konstindustris. Hennes keramik finns i en skänk nära dig. 2 0 tweets 2 rekommendationer