Meta Jankerup, 63, har lagt om sina vanor och fått mycket bättre hälsa. För fem år sedan hade hon skyhögt blodtryck.
Hon var så yr att hon fick hålla sig i väggarna ibland. På sjukhuset fruktade läkaren att hon skulle få en stroke. Nu tränar hon, promenerar, äter nyttigt och håller därmed sitt blodtryck i schack.
Nästan varannan svensk kvinna dör av hjärt- kärlsjukdom. Men hur lever de kvinnor som inte drabbas? Forskare vid Karolinska institutet bestämde sig för att förutsättningslöst kartlägga kostvanorna hos 25.000 friska svenska kvinnor i åldrarna 50+.
Kvinnorna ingår i den så kallade mammografikohorten. Forskarna fann att den som varje dag äter minst fyra grönsaker och två frukter, äter fisk ofta, väljer fullkornsprodukter och dricker ett halvt glas vin om dagen halverar risken att drabbas av hjärt-kärlsjukdom.
Om samma person dessutom motionerar regelbundet, inte röker och har en sund kroppsvikt minskar risken med hela 92 procent jämfört med den som inte följer råden. Med regelbunden motion menas fyrtio minuters promenad eller cykling om dagen plus en timmes annan träning per vecka.
Meta jobbar med forskarutbildning på Karolinska institutet i Stockholm. Hon har anammat alla råden utom detta med vin varje dag.
- Det spar jag till helgen.
Meta Jankerup var också flitig med att gymnastisera tills hon för några år sedan skadade sig i ena axeln. Efter en lång tids ofrivilligt uppehåll är hon i dag med i en kom-igång-grupp på arbetsplatsen och pulstränar, tränar pilates och med stepbräda.
I snitt ska hon gå 10.000 steg varje dag och nästan alla dagar har hon stegmätare på sig.
- Jag har räknat ut att om jag går till och från tåget, lite på lunchen varje dag och ibland längre lunchpromenader så kommer jag i snitt upp i ungefär 10.000 dagliga steg.
Nutritionsepidemiologen Agneta Åkesson har gjort studien som publiceras i Archives of Internal Medicine.
- Det är roligt att se hur mycket man själv faktiskt kan påverka sin hälsa med ganska enkla medel. Om alla kvinnor levde så här skulle tre av fyra hjärtinfarkter kunna förebyggas.
Forskarna är medvetna om att det kan vara kontroversiellt att rekommendera alkohol.
- Men vi kan faktiskt se i studien att det är bättre att dricka lite än ingenting alls. Däremot vet man att alkohol kan öka risken för bröstcancer, så där är det upp till var och en vad man väljer att göra.
Agneta Åkesson kunde också se att de friskaste kvinnorna, som ofta var välutbildade, också hade lägre mängd mättat fett i sin kost. Mättat fett finns till exempel i smör och kött.
Agneta Åkesson vill inte rangordna de olika hälsofaktorerna, men säger att den som vill börja leva ett hälsosammare liv bör förändra både sina mat- och motionsvanor samtidigt.
- Kombinationen av bättre kost och mer motion ger större effekt än att bara ändra matvanorna.
Det finns tröst för den som inte klarar att leva upp till alla råden: ju fler av de olika goda vanorna man får in i sitt liv, desto bättre.
- Vi ser att risken för sjukdom minskar med varje ny enskild hälsofaktor som läggs till i livsstilen, säger Agneta Åkesson.
För Meta Jangerup har den nya livsstilen bland annat betytt att hon nu bara behöver besöka sin hjärtdoktor en gång om året. Hon har redan siktet inställt på vårterminen då kom-igång-gruppen är slut.
- Då ska jag börja på Friskis och Svettis, säger hon och räknar i ett andetag upp tre saker hon vill göra där: ryggjympa, pilates och spinning.