Tre till fyra koppar grönt te om dagen minskar risken för diabetes. Grönt te tycks dessutom kunna hejda diabetes som redan brutit ut, visar ny svensk forskning.
Att grönt te minskar risken för diabetes är känt sedan tidigare studier. Även kaffe anses kunna förebygga diabetes.
Det svenska och schweiziska forskare nu har funnit är hur den verksamma substansen, en antioxidant som kallas EGCG, påverkar kroppen.
– EGCG tycks öka känsligheten för insulin i vävnaderna, och det gör att vi lättare tar upp socker och energi. Ännu intressantare är att EGCG skyddar de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln mot att brytas ner, säger forskningsledaren Åke Sjöholm, professor och överläkare vid Södersjukhuset i Stockholm.
För att socker ska kunna tas upp i kroppen behövs insulin. Hos diabetiker bryts de insulinproducerande cellerna i bukspottkörteln ned, en process som EGCG alltså tycks kunna stoppa.
– Det här är goda nyheter för den som är i riskzonen för typ-2-diabetes eller just fått sjukdomen. En bukfet 45-åring med diabetes i släkten borde börja dricka grönt te. Tre till fyra koppar om dagen tycks räcka, säger Åke Sjöholm.
Kaffe anses också öka känsligheten för insulin men inte skydda cellerna på samma sätt som grönt te.
Studien är gjord på möss och är ännu bara presenterad på en internationell diabeteskonferens i Amsterdam. Att göra liknande studier på människor är omöjligt enligt Åke Sjöholm eftersom man inte kan ta prover på bukspottkörteln utan att den skadas.
Men Åke Sjöholm menar att tidigare forskning tyder på att EGCG har samma effekt på människor. Forskarna ska nu gå vidare och studera de insulinproducerande cellerna för att se vilka gener som påverkas av det gröna teet.