Grönt te skyddar kärlen

Publicerat 2006-09-13 00:49

Grönt japanskt te minskar risken att dö i hjärt-kärlsjukdom, men verkar inte ha samma positiva effekt på cancer. Det visar en japansk undersökning av över 40.000 personer.

Japaner som dricker grönt te har en minskad risk att dö av hjärt-kärlsjukdom, särskilt verkar teet skydda mot stroke. Det visar forskare som har följt över 40.000 personer i nord­östra Japan under elva års tid. Studien publiceras i ons­dagens nummer av den amerikanska läkar­tidningen Journal of American Medical Association, JAMA.

- Det här är den första stora studien där forskarna har följt vad som händer med människorna. Hittills har det bara funnits djurförsök och mindre undersökningar att förlita sig på, säger Alicja Wolk, professor i näringsepidemiologi vid Karolinska institutet i Solna.

I tidigare undersökningar har resultaten varierat, men flera har visat positiva effekter på både hjärt-kärlsjukdomar och cancer. När det gäller cancerskyddet är den nya studien en besvikelse.

- Vi kan inte dra några definitiva slutsatser av en studie, men det ser inte lovande ut för effekten på cancer, säger Alicja Wolk.

Undersökningen är utförd på japaner som var mellan 40 och 79 år gamla 1994. Effekten av det gröna teet var mer uttalad för kvinnor. Kvinnor minskade sin risk att dö i hjärt-kärlsjukdom redan efter en till två koppar grönt te per dag medan män behövde dricka mer än fem koppar.

- Det kan bero på att kvinnor är mer mottagliga för effekten av grönt te eller på att de generellt lever mer hälsosamt. Även i Sverige har män en högre risk att dö i hjärt-kärlsjukdom tidigare i livet, säger Alicja Wolk.

Trots olika livsstil och vissa genetiska skillnader mellan svenskar och japaner tror hon att resultaten går att överföra till oss.

Hon dricker själv flera koppar grönt te varje dag.

- Vi har det i automaten på Karolinska institutet och vi är många här som gillar det, säger hon.

Bloggat om artikeln(0)

(Vad är Twingly?)

Visar  (av totalt ).

Vill du ha en bra start på dagen?

Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.

Nyheter från Förstasidan

”Fri etablering har gett 120 husläkare”

Majoriteten slår tillbaka om vården i Stockholm. ”Oppositionen plankar vår plan att ändra ersättningssystemet”, säger Birgitta Rydberg (FP).

"Nej till fri etablering av vårdcentraler”. De rödgröna presenterade sitt alternativ till Vårdval Stockholm på onsdagen. 29

Är det rätt att stoppa den fria etableringen av vårdcentraler?

Se resultat

DN:S kulturpris 2010

Och vinnaren är ...

... Noomi Rapace Foto: Anette Nantell

... Noomi Rapace

Noomi Rapace tilldelas DN:s kulturpris för att hon gjort Lisbeth Salander till en gestalt som sätter ett avtryck i hjärtat. Tävlingen avgjord. 22

Läs filmbloggen: Det var dags för en filmkvinna. Grattis Noomi Rapace!

”230 000 omkom”

Officiella siffror efter jordskalvet i Haiti. Men den senaste siffran från den haitiska regeringen är inte definitiv. 4

Räddad 28 dagar efter skalvet. Utmärglad och svårt uttorkad, men vid liv.

OS I VANCOUVER –2 dagar kvar

Dopade varnas inför OS Foto: Claudio Bresciani / Scanpix

Dopade varnas inför OS

"Den som klara sig ena dagen, kan fällas senare". Wada-basen Arne Ljungqvist om nya testmetoder.

Blåsta igen Foto: Jose Jordan / 202

Blåsta igen

Vinden stoppar America's Cup. Först blåste det för lite, på onsdagen blåste det för mycket.

Recept

Fransk läckerhet

Citronpaj. En pajbotten fylld av len, syrlig citronkräm och på toppen frasig maräng. Oemotståndligt!

Dawit Isaak har suttit fängslad
 dagar,  tim,  min och  sek.

Burkens värde höjs 100 procent.

Burkens värde höjs 100 procent. Panten blir en krona jämt. 30

Skrikare.

På Stan Den fins­ka manskören Huutajat jobbar med kraft och decibel. Skrikare.

Comeback i småbils- klassen.

Comeback i småbils- klassen. Nya Audi A1 med små, snåla motorer i en sportig inramning.

Dyrare biljetter till rymden.

Dyrare biljetter till rymden. När Ryssland får monopol på transporter till ISS. 12