Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Högklackade skor farligare än man trott

Inte bra för fötterna.
Inte bra för fötterna. Foto: Mark Lennihan / AP
Att gå i högklackade skor är skadligare än man tidigare trott, visar en ny studie som forskare i Australien genomfört. Inte nog med att gångstilen förändras – i längden kan det leda till allvarliga muskelskador och "barbiefötter".

Det är sedan tidigare känt att högklackade skor inte är särskilt bra för fötterna. Men nu har australiska forskare konstaterat att det är värre än man tidigare befarat. Det skriver bland annat The New York Times och The New Zealand Herald.

Forskarna har jämfört unga kvinnor som bar skor med minst 5 centimeter höga klackar, 40 timmar i veckan, i minst två år, med unga kvinnor som aldrig eller mycket sällan bar högklackade skor.

Och skillnaderna mellan de olika grupperna var påtagliga. Forskarna upptäckte att de som bar högklackat fick en helt annan gångstil, även när de bytte till lågklackade skor eller var barfota. De gick med korta, kraftfulla steg och fötterna stelnade i en onaturlig position. De fick alltså något som kan liknas vid "barbiefötter".

Enligt forskaren Neil J. Cronin beror det på att användandet av högklackade skor förkortar fibrerna i vadmuskeln, så att muskeln drar ihop sig, vilket ökar belastningen och kan leda till permanenta muskelskador.

– De kraftiga muskelbelastningarna som inträffar när man går i högklackat kan i förlängningen öka sannolikheten för belastningsskador, säger Neil J. Cronin till The New York Times.

När försökspersonerna bytte till bekvämare skor hade deras fötter vant sig vid högklackade skor så mycket att musklerna och lederna hade svårt att anpassa sig.

Dessutom kan själva skobytet i sig öka riskerna för skador, menar forskarna. Speciellt om det görs för abrupt. Därför bör man begränsa användandet av högklackade skor till en eller två dagar i veckan och försöka ta av sig skorna så ofta som möjligt, enligt Neil J. Cronin.

Studien är publicerad i Journal of Applied Physiology.