Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Högt kolesterol kan ge ökad risk för bröstcancer

Forskarna bakom en ny studie kan ha hittat en förklaring till att överviktiga kvinnor har högre risk att få bröstcancer. Högt kolesterol ger en biprodukt som göder cancern, är hypotesen. Nu hoppas man att mediciner som sänker kolesterolhalten ska kunna hjälpa.

Sambandet mellan övervikt och olika typer av cancer är känt sedan tidigare. Fettet kan enligt forskarna ”pumpa ut hormoner” som östrogen, vilket kan fungera som bränsle för cancer.

Nu tror forskarna i ett team på amerikanska Duke University Medical Centre, att det kan vara likadant med kolesterol. I en ny studie som publicerats i vetenskapstidskriften Science, och som citeras av BBC, knyts en restprodukt från kolesterol, en molekyl som kallas 27HC, till bröstcancer.

Även här kan ämnet, som verkar likna östrogenet i funktion, driva på cancern.

Experiment på möss som fått äta fettrik mat visade att halten av 27HC ökade i blodet, och att detta i sin tur ledde till 30 procent större tumörer än hos möss som fick vanlig kost.

Mänskliga bröstcancertumörer spred sig och växte även snabbare när de fick 27HC.

Det är dock ännu för tidigt att rekommendera kvinnor att ta så kallade statiner, kolesterolsänkande mediciner, konstaterar BBC.