Ismannen Ötzi har släktingar i dagens Österrike

En skulptur som visar hur Ötzi kan ha sett ut finns att se i Bolzano.

Foto: Andrea Solero/AP En skulptur som visar hur Ötzi kan ha sett ut finns att se i Bolzano.

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Forskare i Österrike har hittat genetiska kopplingar mellan 19 nu levande personer i Tyrolen och ”ismannen Ötzi” som levde för 5.300 år sedan. Det rapporterar BBC.

Forskarna från Innsbrucks institution för rättsmedicin gjorde DNA-analyser på blod från tyrolska blodgivare, och hos 19 personer fann man en specific genetisk mutation som de delade med Ötzi, vars nedfrusna kropp hittades i Alperna 1991.

De 19 nutida tyrolska männen har inte blivit informerade om sitt släktskap med sin förfader, skriver BBC.

En av forskarna, Walther Parson, berättar för den österrikiska nyhetsbyrån APA att samma mutation kan finnas även i angränsande trakter av Schweiz och Italien.

Andra har läst

Barack-Obama-James-Foley-500
Foto:AFP, AP Den amerikanske journalisten James Foley mördades av IS.

Misslyckad insats i Syrien. Specialstyrkor landsattes med helikopter.

Foley hyllas av kollega. Som var gisslan tillsammans med journalisten.

James-Foley-halshuggning-144
Foto:AP

Jakt i Storbritannien. Den maskerade mannen talar engelska med vad som låter som Londonaccent. 8  2 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

ALS
Foto:AP George W Bush.

Ice Bucket Challenge, att hälla en hink med is över sig, är rörelsen som växer och växer.  Läs mer. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

skrapan
Foto:Ilya Varlamov/AP

Protest i Moskva. Våghalsig aktion på 176 meters höjd. 32  7 tweets  24 rekommendationer  1 rekommendationer

Ryssland stänger McDonalds. ”Brott mot sanitära bestämmelser.” 26  3 tweets  23 rekommendationer  0 rekommendationer

MelkerAndersson
Foto:Roger Turesson

Stjärnkrögaren abdikerar från Stockholms krogtron. Ny kung blir Peter ”Prinsen” Nordin.  Läs mer. 47  10 tweets  37 rekommendationer  0 rekommendationer

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN