Judar närmare släkt än man tidigare trott

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Världens judar förenas inte bara av sin religion, utan även av sina gener. En ny genetisk studie visar att nästan alla judiska folkgrupper är närmare släkt med varandra än med andra folk.

Enligt studien, som publiceras i Proceedings of the National Academy of Sciences, är det bara judarna från Etiopien och Jemen som avviker från det allmänna mönstret. Alla de andra uppvisar stora genetiska likheter.

– Jag visste inte vad vi kunde förvänta oss. Men jag är överraskad över att det finns en så stark biologisk bas för det judiska, säger forskningsledaren Harry Ostrer vid Albert Einstein College of Medicine i New York, USA.

Han och hans kollegor påpekar att det länge debatterats om judarna verkligen är ett folk, förenat av blodsband, eller om de är en disparat samling människor som i huvudsak har sin tro gemensam. Nu konstaterar de att det förstnämnda är det mest riktiga.

De har tidigare visat att judarna med ursprung i Mellanöstern, Spanien, och resten av Europa, har gemensamma rötter som sträcker sig mer än 2 000 år bakåt i tiden.

Den nya studien, som bygger på analyser av DNA från 509 personer från judiska grupper i Nordafrika och 114 icke-judiska personer från samma område, ger belägg för att även de nordafrikanska judarna har samma ursprung.

Resultatet styrker den dokumenterade historien. Enligt denna spreds judarna från sitt forna hemland i Mellanöstern över Nordafrika, och sedermera Europa, sedan romarna erövrat och förstört Jerusalem år 70 efter Kristus. Fortsatt förföljelse under flera århundraden ledde till genetisk isolering.

De enda undantagen är de små judiska församlingarna från Etiopien och Jemen. Båda tycks ha uppstått som ett resultat av att lokala grupper konverterat till judendomen, förmodligen för mycket länge sedan. Analyserna visar att etiopierna har sina rötter i Afrika, medan de jemenitiska judarna har genetiska band till arabiska folk.

Andra har läst

Ebola-500
Foto:AFP

Hade symptom under resan. ”Många kan ha utsatts för smittorisk.” 4  0 tweets  3 rekommendationer  1 rekommendationer

starwars
Foto:Alamy

”Jediismen”. 400.000 personer uppger att de bekänner sig till religionen – bara i Storbritannien.

yxmanspuff
Foto:AFP/Allover

Polisen om yxmannen. Presenterar nya detaljer om vansinnesdådet.

En extra timme. Under natten till söndag ställer vi tillbaka klockan. 45  8 tweets  36 rekommendationer  1 rekommendationer

Dygn-klocka-244
Foto:All over press

Vad för tid vill du ha?

bankpuff
Foto:Frank Rumpenhorst/AFP

Sverige kan drabbas. Trots starka svenska banker. 125  15 tweets  110 rekommendationer  0 rekommendationer

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN