Judar närmare släkt än man tidigare trott

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

• 0

Världens judar förenas inte bara av sin religion, utan även av sina gener. En ny genetisk studie visar att nästan alla judiska folkgrupper är närmare släkt med varandra än med andra folk.

Enligt studien, som publiceras i Proceedings of the National Academy of Sciences, är det bara judarna från Etiopien och Jemen som avviker från det allmänna mönstret. Alla de andra uppvisar stora genetiska likheter.

– Jag visste inte vad vi kunde förvänta oss. Men jag är överraskad över att det finns en så stark biologisk bas för det judiska, säger forskningsledaren Harry Ostrer vid Albert Einstein College of Medicine i New York, USA.

Han och hans kollegor påpekar att det länge debatterats om judarna verkligen är ett folk, förenat av blodsband, eller om de är en disparat samling människor som i huvudsak har sin tro gemensam. Nu konstaterar de att det förstnämnda är det mest riktiga.

De har tidigare visat att judarna med ursprung i Mellanöstern, Spanien, och resten av Europa, har gemensamma rötter som sträcker sig mer än 2 000 år bakåt i tiden.

Den nya studien, som bygger på analyser av DNA från 509 personer från judiska grupper i Nordafrika och 114 icke-judiska personer från samma område, ger belägg för att även de nordafrikanska judarna har samma ursprung.

Resultatet styrker den dokumenterade historien. Enligt denna spreds judarna från sitt forna hemland i Mellanöstern över Nordafrika, och sedermera Europa, sedan romarna erövrat och förstört Jerusalem år 70 efter Kristus. Fortsatt förföljelse under flera århundraden ledde till genetisk isolering.

De enda undantagen är de små judiska församlingarna från Etiopien och Jemen. Båda tycks ha uppstått som ett resultat av att lokala grupper konverterat till judendomen, förmodligen för mycket länge sedan. Analyserna visar att etiopierna har sina rötter i Afrika, medan de jemenitiska judarna har genetiska band till arabiska folk.

Andra har läst

Digital prenumeration

nykoping500
Foto: David Hårseth/Blåljus.se

Fönster i lägenheten är urblåsta. Två döda efter lägenhetsexplosion. 53  10 tweets  43 rekommendationer  0 rekommendationer

Tina Nordströms uttalande får kritik. ”Har inte funnits något medvetet politiskt ställningstagande.” 24  15 tweets  9 rekommendationer  0 rekommendationer

nordstrom-144-2
Foto:TT

Inget kött, ingen fisk. Skolbarn ska få vegetariskt en dag i veckan.

vego244
Foto:Laura Leyshon

Hur ofta äter du vegetariskt?

ukraina
Foto:Reuters, AFP

Mer än 6.000 har dött. Flyr sina hem i krigets spår i östra Ukraina. 1  1 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

johnson-144
Foto:AP

Stängs av från spel. Adam Johnson misstänks för sex med minderårig flicka.