Kaffe och te ger bra skydd mot diabetes
Publicerat 2009-12-14 22:00
Tre till fyra koppar kaffe eller te om dagen minskar risken för diabetes. Alla sorter fungerar men koffeinfritt kaffe ger bäst skydd, visar ny forskning.
– I dag rekommenderar vi den som riskerar att drabbas av diabetes att äta bra mat, röra på sig och hålla vikten. Inom några år kommer vi troligen att kunna lägga till att vi också bör dricka tre fyra koppar kaffe eller te om dagen, säger Rachel Huxley, professor vid universitetet i Sydney i Australien.
Hon har tillsammans med sina medarbetare granskat mer än trettio studier som har undersökt om kaffe- och tedrickande påverkar risken att drabbas av vuxendiabetes. Mer än 500 000 vuxna från bland annat Sverige, Japan, USA och Storbritannien ingår i rapporten, som är den hittills största och publiceras i medicintidskriften Archives of Internal Medicine.
Forskarna visar att ju mer kaffe man dricker, desto större skydd mot folksjukdomen vuxendiabetes.
Sex koppar kaffe om dagen gav det bästa skyddet.
– Men så mycket kaffe kan vara skadligt på andra sätt, till exempel kan koffein ge högt blodtryck. Det är inte lämpligt för den som har hjärt-kärlsjukdom. Därför tror vi att tre till fyra koppar kan vara lagom, säger Rachel Huxley.
Det spelar ingen roll om man dricker filterkaffe eller espresso. Rött, grönt eller svart te saknar också betydelse, enligt rapporten.
Men den som väljer koffeinfritt kaffe tycks få bäst skydd mot sjukdomen.
– Det är inte koffeinet i kaffet som har den förebyggande effekten. Andra ämnen i kaffet som magnesium och klorogensyra tycks påverka insulin- och glukosnivåerna i kroppen. I te är det troligen andra ämnen som har effekt.
Rachel Huxley tror att vi inom tio år får se nya läkemedel mot diabetes.
– De bygger på koncentrerade mängder av ämnen som finns i kaffe och te, säger hon.
Visar 1-10 av 22. Per sida:
I anslutning till denna artikel i papperstidningen svarar tre personer på frågan hur mycket kaffe eller te de dricker varje dag. Charlotta Ersmark, 32, gynekolog svarar att hon dricker fem koppar grönt te, då "det smakar jobb" för henne. Ingen har väl tvivlat på att grönt te smakar fi... ;)
Juhle, 12:39, 17 december 2009. Anmäl
Önskvärt att ni skriver ut tydligt att det handlar om diabetes typ 2, och skiljer den från typ1! Egentligen är det två helt olika sjukdomar, typ 1 är en autoimmun sjukdom som oftast drabbar barn och yngre, och jag tvivlar starkt på att den skulle kunna stoppas av kaffedrickande!
Eva typ3 =mamma till son med diabetes typ 1
Eva Heilborn, 22:06, 15 december 2009. Anmäl
jag dricker 12-15 koppar om dagen. fantastiskt gott!!! bästa som finns. slipper jag nu diabets ocå. Mummie.
Ang diabete så kan inte vuxna få typ 1, utan de får ngt som kallas LADA (lateonsetautoimmune), så det så!
12-15 KOPPAR, 14:26, 15 december 2009. Anmäl
"Vuxendiabetes" finns inte. Det finns typ 1 och typ 2-diabetes. Vuxna kan få både typ 1 och typ 2-diabetes.
Alex, 11:52, 15 december 2009. Anmäl
Undersökningar har ju redan visat att den som håller en kopp med varm dryck tenderar att se med mildare ögon på omvärlden. Jag undrar om de där "ämnena" (som man nu vill stoppa i tabletter) verkligen är viktigast, eller om det ökade allmänna välbefinnandet har större effekt på oss under dagen. Hur fungerar det med hett vatten med mjölk , dvs silverthe?
Varma Handen, 11:01, 15 december 2009. Anmäl
Intressanta nyheter! Jag är själv hängiven tedrickare...3-4 koppar blir det i alla fall varje dag. Har aldrig druckit kaffe och kommer inte att börja heller :-)
Cattis, 09:56, 15 december 2009. Anmäl
Min mage går sönder om jag dricker mer än 4-5 stora koppar per dag under en längre period. Det kanske man kan tolka som 10 små dock, det beror på volymdefinitionen av "kopp".
Man, 23 år, 09:41, 15 december 2009. Anmäl
Till er som bockade 10 om dan: hur gör ni, rent fysiskt? Lär mig!
anonym, 09:36, 15 december 2009. Anmäl
"...tror att vi inom tio år får se nya läkemedel mot diabetes"
Mycket underligt. I dag finns det inga läkemedel mot diabetes, för det är nog ingen som har blivit botad av de mediciner som finns. De mediciner som finns fixar kroppens tillkortakommande med blodsocker, med de botar/läker inte det underliggande problemet. De enda jag har hört om som har blivit "friska"/symtom fria, dvs klarar sig utan medicin är de som har "ålders diabetes" och ändrar sin kost radikalt. Men modern läkemedelsindustri läskar alla "förebyggande" mediciner och alla mediciner som är för kroniska sjukdomar. Det är lite som att "ja, nu har vi en kund till som behöver oss i 30 år", Om man skulle bli botad så säger ju bara kunden tack och hej och är borta....
K, 09:23, 15 december 2009. Anmäl
Till er som undrar hur studien är utförd så är det en metastudie, det står i artikeln. Alltså en sammanställning av andra studier (30 i det här fallet). Därav avsaknaden av mängder per dag, aktiva substanser i drycken osv. Det helt enkelt så att de ingående studierna skiljer sig åt i sina resultat. Det de har gemensamt är att visa att en stor mängd kaffe eller te kan lindra utvecklingen av vuxendiabetes.
Var det en för seriöst skrivet?
metacritic, 09:13, 15 december 2009. Anmäl
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.
Annonser
-
Experter inom renovering
Företaget gör renoveringsarbeten av bl.a. fasader, balkonger och tak
-
Trivs i din trädgård
Vi erbjuder anläggningstjänster för trädgårdar inom Stockholmsområdet.
-
Behöver du hjälp med att renovera?
BraByggare hjälper dig att hitta kvalitetssäkrade hantverkare över hela landet med betyg från...












