Kaffe skyddar mot demens
Publicerat 2009-01-15 06:33
Anette Eriksson dricker i genomsnitt ungefär tre koppar kaffe om dagen.
Lars Epstein
Tre till fem koppar kaffe per dag mer än halverar risken att drabbas av alzheimer senare i livet. I en ny svensk-finsk studie pekas denna älskade dryck ut som ett effektivt vapen mot demenssjukdomar.
- Kaffets snabba stimulerande effekt är ju välkänd, men den långsiktiga inverkan av koffein på det centrala nervsystemet har hittills varit okänd, säger Miia Kivipelto, forskare vid Karolinska institutet i Stockholm och forskningledare för studien som i dag publiceras i tidningen Journal of Alzheimer's disease.
Andra studier har tidigare visat att kaffe skyddar mot både parkinson, typ 2-diabetes och mot att dö i hjärt- och kärlsjukdomar. Nu hamnar även demens på denna lista.
- Kaffe innehåller mycket antioxidanter och andra ämnen som är neurologiskt skyddande. Därför är det logiskt att det också skyddar mot demens, säger Miia Kivipelto.
För att ta reda på om kaffe faktiskt minskar risken för demens använde sig forskarna från Sverige tillsammans med sina finska kolleger vid Kuopios universitet av uppgifter från det så kallade Karelenprojektet. Här ingår drygt 1 400 personer som finska forskare har följt sedan sjuttiotalet.
Deltagarna i studien fick redan i medelåldern svara på frågor om sin kaffekonsumtion. Tjugo år senare gjordes en uppföljning. Då hade 61 personer utvecklat demens. Av dem hade 48 personer diagnosen alzheimer. De var då i åldrarna 65 till 79 år.
Enligt studien finns ett klart samband mellan kaffedrickande och minskad risk för demens. Personer som i medelåldern hade druckit kaffe klarade sig bättre från demensjukdomar än de som druckit lite kaffe eller inget kaffe alls. Måttliga kaffedrickare var den grupp som hade den allra lägsta risken för demens. Tre till fem koppar kaffe om dagen i medelåldern sänkte demensrisken med närmare 70 procent.
- Det är förvånansvärt mycket jämfört med andra faktorer som vi känner till. Att vara fysiskt aktiv exempelvis halverar risken för demens, säger Miia Kivipelto.
Kaffeälskare får nu ännu ett vapen gentemot dem som gärna hävdar att kaffe är ett gift.
- Jag tycker nog att man kan dricka sitt kaffe med gott samvete, säger Miia Kivipelto.
Visar 0 av 0. Per sida:
Det finns inga kommentarer.
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.
Annonser
-
Boka billigt hotell här
BOKA - Vi hjälper dig hitta det bästa hotellet i ditt resmål.
-
Läs engelska i London
Utmana dig själv med en av Språkpunktens roliga kurser!





















