Kaffeälskare mindre deppade

Publicerad 2011-09-26 22:00

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Kaffetåren är rena medicinen mot nedstämdhet. Kvinnor som dricker mycket kaffe löper 20 procent lägre risk att drabbas av depression, kan amerikanska forskare visa.

Att kaffe piggar upp har vi vetat om sedan länge. Koffein är världens populäraste centralstimulantia och den övervägande delen får vi i oss ur kaffekoppen.

Nu ser det också ut som om fikapauserna kan ha större betydelse för vårt välmående än vi tidigare trott.

Forskare vid Harvarduniversitetet i USA har under tio års tid följt nära 51 000 kvinnor för att bland annat se hur mycket kaffe de drack. Genomsnittsåldern bland kvinnorna var 63 år och ingen av dem led av depression när studien startade.

All konsumtion av koffein registrerades, exempelvis hur mycket kaffe med eller utan koffein som dracks, men även te, coladrycker och choklad togs med i beräkningen eftersom även dessa drycker innehåller koffein.

Under tioårsperioden inträffade drygt 2 600 fall av depression i gruppen. Jämfört med kvinnor som bara drack en kopp vanligt kaffe eller ännu mindre i veckan hade de som drack två till tre kaffekoppar om dagen en 15-procentig minskning i risken att drabbas av depression. För kaffeälskare som satte i sig fyra koppar eller fler per dag var riskminskningen 20 procent.

Bland de kvinnor som drack koffeinfritt kaffe såg man ingen minskad risk.

Depression är ett tillstånd som är dubbelt så vanligt bland kvinnor som bland män, enligt de amerikanska forskarna. Resultaten från studien visar att risken för kvinnor att drabbas har ett tydligt samband med mängden av koffein de konsumerar, men Harvardforskarna är ändå lite försiktiga i sina slutsatser. De skriver i sin artikel att studien "inte bevisar att koffein minskar risken för depression, men att den antyder att det kan finnas en sådan skyddande effekt."

Studien publiceras i det amerikanska läkarsällskapets tidskrift Jama.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: Alamy, Scanpix, Alamy Varann turist spräcker budgeten, enligt reseekonom Mattias Varén.

Här får du mest för pengarna på resan

Din Ekonomi guidar. Sommarsemestern närmar sig med stormsteg och många väljer att resa bort. Här får du mest för dina pengar.

Så blir du en valutavinnare. ”Ta med dig extra mycket kontanter i år.”

Foto: Clive Mason / All Over Press / Getty Images

Webber vann i Monaco

Formel 1. Red Bulls Mark Webber ledde från start till mål i ett lopp som präglades av regn på slutet. Fernando Alonso, Ferrari, leder VM.

Foto: Jessica Gow Loreen vann ESC i utklassningsstil. Infälld: SVT:s chef Eva Hamilton.

SVT-chef självsäker inför nästa års final

Eva Hamilton trygg med Eurovisionuppdraget. Svenska tv-bolaget ser inget behov att ”hänga med i det ständiga rejset uppåt” mot jättesummor. 24 9 tweets 15 rekommendationer

”Nu vill jag bara dansa.” Webb-tv: Så väljer Loreen att smälta segern.

Ifrågasätter svenskheten. Utspel från SD:s Björn Söder kritiseras. 141 27 tweets 114 rekommendationer

”Heja Sverige!” Den svenska schlagervinsten uppmärksammas runt om i världen. 11 11 tweets 0 rekommendationer

”Tack för ert stöd.” Loreen var rörd efter jordskredssegern i Baku. 163 9 tweets 154 rekommendationer

Se bilder: Loreen i fokus. 25 7 tweets 18 rekommendationer

Hela resultatlistan. Så gick det. 16 6 tweets 10 rekommendationer

Grafik: DN

Femårig pojke med pistol sköt ihjäl man

Hotade strypa pojken. En 54-årig man sköts på lördagen till döds av en femårig pojke i en stad i Dominikanska republiken.

Foto: Björn Larsson Rosvall / Scanpix

Favorit slog rekordet

Elitloppet. Commander Crew vann det andra försöket på rekordtiden 1.09,5 över 1609 meter.

Norsk seger. Yarrah Boko vann första försöket.