Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Vetenskap

Koffein kan hjälpa dig lägga saker på minnet

– Jag dricker ungefär fem koppar om dagen och kaffe gör mig pigg och glad, säger Oskar Garberg (till vänster). – Mer än fem koppar, men jag vet inte hur mycket. Jag får mer energi av kaffe och det är bra om man ska gå och träna, säger Åke Nolemo.
– Jag dricker ungefär fem koppar om dagen och kaffe gör mig pigg och glad, säger Oskar Garberg (till vänster). – Mer än fem koppar, men jag vet inte hur mycket. Jag får mer energi av kaffe och det är bra om man ska gå och träna, säger Åke Nolemo. Foto: Magnus Hallgren

Koffein kan förbättra minnet hos människor och hjälpa till vid inlärning. Det visar ny en studie som publiceras i Nature Neuroscience.

– Jag är inte förvånad. Hade koffein inte haft positiva effekter skulle vi inte ha druckit kaffe som vi gör i dag, säger Oskar Garberg, vinnare av titeln Årets barista och nordisk mästare.

Att ta en kopp kaffe för att känna sig piggare och bli mer alert är ett vanligt knep hos många. Och flera studier har visat att vår kognitiva förmåga – till exempel uppmärksamhet, koncentration och problemlösning – påverkas positivt av koffein. Dessutom kan det minska risken att drabbas av sjukdomar som alzheimer och parkinson.

Men vilken effekt koffein har på långtidsminnet har inte forskare undersökt i detalj förrän nu.

I den nya studien vid University of California i USA har man låtit 100 deltagare identifiera olika föremål på fotografier. Därefter fick några av dem inta 200 mg koffein, medan de andra deltagarna fick placebopiller. När deltagarna återvände dagen därpå fick de åter titta på fotografier. Denna gång hade forskarna blandat bilderna som visades dagen före med nya slumpmässigt utvalda bilder och några som liknade de gamla bilderna. Deltagarna ombads sedan att kategorisera fotografierna som ”gammal”, ”ny” eller ”liknar originalbilden”.

När det gällde att identifiera vilka bilder som var ”nya” eller ”gamla” fick båda grupperna samma resultat. Däremot var gruppen som hade tagit koffein bättre på att urskilja ”liknande” bilder från de ursprungliga, medan placebogruppen oftare pekade ut de bilderna som ”gammal”, alltså originalen.

Förbättringen i att känna igen ”liknande” bilder sågs dock inte med mindre doser av koffein eller när koffein gavs en timme före identifieringstestet.

Enligt forskarna tyder resultaten på att koffein kan hjälpa till vid inlärning, även om man ännu inte vet vilka mekanismer i hjärnan som ligger bakom minnesförbättringen. Troligen sker stimuleringen genom att koffein kan sätta sig i vägen för adenosinet på en typ av nervceller i hjärnan som kontrollerar motorik och motivation. Adenosin är en nedbrytningsprodukt vars mängd ökar när kroppens energiproduktion inte hinner med, alltså när vi blir trötta. Koffeinet samverkar även med en av hjärnans mest betydelsefylla signalsubstanser – dopamin.

Men för att kunna utnyttja potentialen i upptäckten behövs mer forskning, skriver Nature Neuroscience.

För kaffenördar kommer inte de nya rönen som en överraskning. Baristorna Oskar Garberg och Åke Nolemo är proffs på kaffe och de ser drycken som rena glädje- och energikällan.

Två till tre koppar om dagen är en lagom dos, anser de.

– Jag känner mig piggare, gladare och mer koncentrerad när jag har druckit kaffe. Men mycket kanske är en placeboeffekt, säger Oskar Garberg.

Kaffedrickandet kom ursprungligen från Etiopien för ungefär 2 000 år sedan, och det sägs att det var en herde som gjorde upptäckten.

– Han märkte att hans getter blev piggare när de hade ätit kaffebuskens bär och då började han experimentera. Men man vet inte om det är sant, säger Åke Nolemo.

Fakta: Koffein

• Flera studier har visat att kaffedrickande är bra för hälsan, det kan till och med komma att användas som läkemedel i framtiden spår forskare.

• Koffein har positiva effekter på Parkinsons sjukdom, alzheimer och typ 2-diabetes. Det kan hjälpa kroppens immunologiska tumörförsvar och försvar mot vissa tumörer.

• Djurförsök och kognitiva tester bland äldre visar att koffein kan förbättra tanke- och inlärningsförmågan.

• Koffein tycks även öka vår förmåga att bränna fett.