Rymden

Komet synlig utan teleskop

Publicerad 2009-02-20 08:58

Kometen Lulin kan ses om natten är stjärnklar.

FOTO: Jack Newton Kometen Lulin kan ses om natten är stjärnklar.

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Kometen Lulin har nu blivit synlig för blotta ögat, rapporterar företaget Spaceweather. Lulin upptäcktes förra sommaren av 19-årige Quanzhi Ye som studerar meteorologi vid Sun Yat-senuniversitetet i Kina. Han granskade fotografier som hade tagits vid Lulinobservatoriet i Taiwan och uppkallade därför kometen efter observatoriet.

På teleskopbilderna liknar Lulin ett litet grönt äpple på en pinne. Pinnen är den långa kometsvansen, som lyses upp av solen. Med blotta ögat liknar kometen snarare en dimmig stjärna. Den bör gå att se om natten är stjärnklar och himlen inte alltför ljusförorenad. För närvarande syns Lulin i stjärnbilden Jungfrun strax före gryningen.

Den blir synlig allt tidigare och lyser allt starkare fram till mitten av nästa vecka. Då ligger den alldeles nedanför planeten Saturnus. Sedan försvinner den bort mot solsystemets utkanter för en okänd framtid.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

cykelolyckor_500
På bara tre år ökade antalet olyckor med 56,5 procent.

Gropar och grus. Antalet cyklister som omkommer eller skadas ökar. 31  16 tweets  15 rekommendationer  0 rekommendationer

dawatashi_244119
Foto:TT

”Kom från ingenstans.” Den lokale bergsguiden Dawa Tashi, 22, överlevde lavinen på Mount Everest.

Dödlig lavin. Minst 13 personer dog i lavin på Mount Everest. 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Svenske äventyraren Oskar Kihlborg. ”Man försöker skynda sig igenom det.”

everest_144102
Foto:TT
dykare_500255
Foto:Lee Jin-Man/AP/TT

500 dykare söker efter offer för färjekatastrofen. 273 personer saknas.

Färjans kapten har gripits. Utreds för att ha övergett skeppet. 2  0 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer