Rymden

Komet synlig utan teleskop

Publicerad 2009-02-20 08:58

Kometen Lulin kan ses om natten är stjärnklar.

FOTO: Jack Newton Kometen Lulin kan ses om natten är stjärnklar.

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Kometen Lulin har nu blivit synlig för blotta ögat, rapporterar företaget Spaceweather. Lulin upptäcktes förra sommaren av 19-årige Quanzhi Ye som studerar meteorologi vid Sun Yat-senuniversitetet i Kina. Han granskade fotografier som hade tagits vid Lulinobservatoriet i Taiwan och uppkallade därför kometen efter observatoriet.

På teleskopbilderna liknar Lulin ett litet grönt äpple på en pinne. Pinnen är den långa kometsvansen, som lyses upp av solen. Med blotta ögat liknar kometen snarare en dimmig stjärna. Den bör gå att se om natten är stjärnklar och himlen inte alltför ljusförorenad. För närvarande syns Lulin i stjärnbilden Jungfrun strax före gryningen.

Den blir synlig allt tidigare och lyser allt starkare fram till mitten av nästa vecka. Då ligger den alldeles nedanför planeten Saturnus. Sedan försvinner den bort mot solsystemets utkanter för en okänd framtid.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

”Bland finska pojkar som studerar på finländska yrkesskolan.” Läs mer om språkstriden. 2  1 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

spanien
Foto:Sergio Torres/AP

Jobba, bo eller resa fritt. Men allt fler personer stöter på problem. 34  2 tweets  32 rekommendationer  0 rekommendationer

Tänk på detta innan utlandsflytten. Att flytta och bo i annat EU-land.

hus