Rymden

Komet synlig utan teleskop

Kometen Lulin kan ses om natten är stjärnklar.

FOTO: Jack Newton Kometen Lulin kan ses om natten är stjärnklar.

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Kometen Lulin har nu blivit synlig för blotta ögat, rapporterar företaget Spaceweather. Lulin upptäcktes förra sommaren av 19-årige Quanzhi Ye som studerar meteorologi vid Sun Yat-senuniversitetet i Kina. Han granskade fotografier som hade tagits vid Lulinobservatoriet i Taiwan och uppkallade därför kometen efter observatoriet.

På teleskopbilderna liknar Lulin ett litet grönt äpple på en pinne. Pinnen är den långa kometsvansen, som lyses upp av solen. Med blotta ögat liknar kometen snarare en dimmig stjärna. Den bör gå att se om natten är stjärnklar och himlen inte alltför ljusförorenad. För närvarande syns Lulin i stjärnbilden Jungfrun strax före gryningen.

Den blir synlig allt tidigare och lyser allt starkare fram till mitten av nästa vecka. Då ligger den alldeles nedanför planeten Saturnus. Sedan försvinner den bort mot solsystemets utkanter för en okänd framtid.

0 . Per sida:

Andra har läst

malaria500
Foto:AFP, AP

600.000 dör varje år. Men det ger ändå inte ett fullgott skydd. 56  4 tweets  51 rekommendationer  1 rekommendationer

hamburgare144
Foto:Eva Tedes

Upptäcktes vid stickprov. Salmonellasmitta hittat i färska hamburgare som säljs i svenska butiker. 4  2 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Värstinglistan. Här är teknikprylarna som du vill stänga av ordentligt när de inte används. 58  2 tweets  56 rekommendationer  0 rekommendationer

elrakning144
Foto:Henrik Montgomery

”De hoppar hela tiden.” Flera delfiner lekte i vattnet utanför Bohuslän. 9  1 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

marta-244
Foto:Bildbyrån

Känslosam Marta. Världsstjärnan gjorde debut för Rosengård - mot gamla klubben Umeå.

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN