Rymden

Komet synlig utan teleskop

Kometen Lulin kan ses om natten är stjärnklar.

FOTO: Jack Newton Kometen Lulin kan ses om natten är stjärnklar.

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Kometen Lulin har nu blivit synlig för blotta ögat, rapporterar företaget Spaceweather. Lulin upptäcktes förra sommaren av 19-årige Quanzhi Ye som studerar meteorologi vid Sun Yat-senuniversitetet i Kina. Han granskade fotografier som hade tagits vid Lulinobservatoriet i Taiwan och uppkallade därför kometen efter observatoriet.

På teleskopbilderna liknar Lulin ett litet grönt äpple på en pinne. Pinnen är den långa kometsvansen, som lyses upp av solen. Med blotta ögat liknar kometen snarare en dimmig stjärna. Den bör gå att se om natten är stjärnklar och himlen inte alltför ljusförorenad. För närvarande syns Lulin i stjärnbilden Jungfrun strax före gryningen.

Den blir synlig allt tidigare och lyser allt starkare fram till mitten av nästa vecka. Då ligger den alldeles nedanför planeten Saturnus. Sedan försvinner den bort mot solsystemets utkanter för en okänd framtid.

0 . Per sida:

Andra har läst

missilpuff
Foto:Finska tullen

Upptäckta av tullen i Finland. Lasten var på väg från Vietnam. 13  9 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Premiärministern avgår. Lämnar i protest mot koalitionens sönderfall.

Har sålt 345000 tröjor på två dagar. Snart har tröjorna finansierat köpet av storklubbens nyförvärv.

rodriguezpuff
Foto:Gregorio Lopez

Jakt på spänning. När strömmen stängdes av blev kvinnan elbov för att fortsatt kunna hålla värmen. 8  5 tweets  3 rekommendationer  0 rekommendationer

tjuvkoppla
Foto:TT
Passagerarplan har kraschat

116 passagerare ombord. Planet var på väg till Algeriet. 14  1 tweets  13 rekommendationer  0 rekommendationer

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN