Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Vetenskap

Kortare träning bränner lika mycket fett

Foto: Liu Jin / AFP
Att träna i 30 minuter per dag är lika bra för att gå ner i vikt som att träna i en timme. Det visar en dansk forskningsstudie.

Trettio måttligt överviktiga män motionerade 30 minuter per dag i 13 veckor.

Trettio andra måttligt överviktiga män motionerade 60 minuter per dag i 13 veckor.

Ändå var skillnaden i viktminskning liten eller obefintlig.

En studie vid Köpenhamns universitet, där männen fick träna med hjärt-pulsmätare och kaloriräknare, visar att längre träning inte nödvändigtvis behöver vara bättre.

– I genomsnitt förlorade de män som tränade 30 minuter per dag 3,6 kilo på tre månader, medand de som motionerade en hel timme bara förlorade 2,7 kilo, säger Mads Rosenkilde på Institutionen för biomedicin vid Köpenhamns universitet, till SVT.

Båda grupperna körde daglig motionsträning med tillräcklig intensitet för att bli svettiga men uppmanades också att ta i lite extra tre gånger i veckan. Resultatet visar att de som tränade den dubbla tiden inte upplevde någon extra förlust i vare sig kroppsfett eller vikt. Mads Rosenkilde tror att det beror på två saker:

1. De som tränade 30 minuter hade viljan och energin att utöva mer fysisk aktivitet efter det dagliga träningspasset.

2. Gruppen som tränade mer åt antagligen också mer, vilket gjorde att de förlorade mindre i vikt än väntat.

Vid Karolinska Institutet i Stockholm är man fascinerad av studien.

– Det här är ett spännande resultat, att lite kan ge mer. Det är en relativt lång studie men för att se de mer långsiktiga resultaten av den här träningsformen så vill jag se längre studier med fler deltagare, säger Carl Johan Sundberg, forskare på Institutionen för fysiologi och farmakologi vid Karolinska Institutet i Stockholm, till SVT.