Kvinnor i studie som åt snabba kolhydrater hade en nästan dubbelt så hög risk att råka ut för hjärt-kärlsjukdom jämfört med de som åt mer långsamma kolhydrater, visar amerikansk studie.
Amerikanska näringsforskare vid Harvard School of Public Health har analyserat kostinformation från över 82.000 kvinnor under 20 års tid i den pågående sjuksköterskestudien "Nurses Health Study".
Kvinnorna delades in i tio olika grupper beroende på deras kostintag. I studien utvärderades deras kostintag vart fjärde år sedan 1980.
Forskarna följde sedan vilka kvinnor som drabbades av hjärt-kärlsjukdom - hjärtinfarkt eller hjärtdöd.
Resultaten publiceras i torsdagens nummer av den veteskapliga tidskriften New England Journal of Medicine, NEJM.
Det huvudsakliga syftet med undersökningen var att undersöka om en diet med liten mängd kolhydrater och mycket proteiner och fett ökade risken för hjärt-kärlsjukdom jämfört med kost innehållande lite fett och i stället mer kolhydrater.
Under de 20 år som forskarna följde kvinnorna inträffade närmare 2.000 fall av hjärtinfarkt eller hjärtdöd.
Men det var ingen skillnad i risk att drabbas mellan de kvinnor som åt den mest uttalade låg-kolhydratkosten jämfört med dem som åt den mest uttalade låg-fettkosten.
I stället upptäckte forskarna ett annat starkt samband.
De kvinnor som i högre utsträckning åt snabba kolhydrater hade en nästan dubbelt så hög risk att drabbas av hjärt-kärlsjukdom jämfört med dem som åt mer långsamma kolhydrater.
Dessutom hade de som främst åt proteiner och fett ifrån växtriket en lägre risk att drabbas jämfört med dem som främst åt protein och fett från kött.