Livsfarligt att sitta för mycket

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Sitt mindre så lever du längre. Enligt australiska forskare är stillasittande en hälsofara – även för de allra mest vältränade – visar en ny australisk studie.

Sitt mindre så lever du längre. Enligt australiska forskare är stillasittande en hälsofara – även för de allra mest vältränade – visar en ny australisk studie.

Att träna mer är inte en automatisk biljett till ett långt liv. Det är lika viktigt för hälsan att sitta mindre. Forskare i Australien har följt 222 497 människor äldre än 45 år och kom fram till att mycket stillasittande är en alldeles egen riskfaktor, oberoende av hård träning och BMI. Slutsatsen presenteras i Archives of Internal Medicine, skriver Svenska Dagbladet.

Studien visade att de som satt mer än elva timmar per dygn löpte 40 procent större risk att dö i förtid än de som satt mindre än fyra timmar. Att sitta mindre än fyra timmar per dag jämställs med att gå på gymmet fem timmar i veckan och sedan ta det lugnt. Av de 5 405 dödsfall som rapporterades berodde 7 procent på för mycket stillasittande, enligt studien.

Annons:

– Motionen har ökat men samtidigt har vardagsrörelsen minskat, så i dag kan en person som motionerar inte nödvändigtvis betraktas som fysiskt aktiv, säger Mai-Lis Hellénius, professor på Karolinska institutet och överläkare på Karolinska universitetssjukhuset.

Problemet är nämligen inte bara avsaknaden av fysisk aktivitet i form av träning eller att vi tittar mer på tv – vi sitter helt enkelt stilla mer än vi gjorde förr. Och själva stillasittandet påverkar blodkärl och metabolism genom att produktionen av det enzym och det protein som rensar blodomloppet på blodfetter och -socker stannar av.

Men rönen är inte så dystra som de låter, menar Mai-Lis Hellénius.

– Både enzymet och proteinet aktiveras jättelätt. Hos en soffpotatis är musklerna väldigt avslappnade och enzymet stängs av. Men bara du reser dig upp måste du jobba med lår, vader och rygg. Den lilla skillnaden gör så att produktionen triggas igen, säger Hellénius.

Sannolikt räcker en bensträckare på en minut varje halvtimma för att göra en skillnad, tror hon.

– Exempelvis kan man stryka framför tv:n, ställa in ett pausprogram på datorn eller stå upp vid skrivbordet. Det handlar bara om att vara lite smart, säger Hellénius.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

lofven_500
Foto:Roger Turesson

 Gör besök i Finland. Ska diskutera säkerhetsproblemen i Norden.

concord_144102
Foto:Nicklas Thegerström

 Appstore. Fartygsspårningsappen Marinetraffic Ships & Wind ny etta. 38  9 tweets  29 rekommendationer  0 rekommendationer

Fiskpinne-skargard-500
Foto:Lotta Härdelin

 Bildspecial: Jakten i skärgården. Se Lotta Härdelins bilder från jakten.

Försvaret: Tre trovärdiga observationer

 Försvarsmakten: Tre observationer har skett de senaste dagarna. 152  4 tweets  148 rekommendationer  0 rekommendationer

Delade meningar i skärgården om operationens betydelse.  Se webb-tv. 16  5 tweets  11 rekommendationer  0 rekommendationer

kurragomma_144102
Foto:DN

 Skolfotograf hånade elev. Fotograf kallade elev för ”bög” under klassfotograferingen. 26  4 tweets  22 rekommendationer  0 rekommendationer

foto_144102
Foto:Alamy
Annons:
tabletter
Foto:Ulrika By

 Efter flera självmordsförsök. Fick lista med 158 glada saker att göra. 691  139 tweets  552 rekommendationer  0 rekommendationer

arlanda_500
Foto:TT

 Negativt provsvar. Landade på Arlanda med ebolaliknande symtom. 6  0 tweets  6 rekommendationer  0 rekommendationer

 Landade på söndagen. Man fördes till Karolinska för prover. 58  14 tweets  43 rekommendationer  1 rekommendationer

premium  Skyddet mot en pandemi. DN granskar svensk beredskap. 11  7 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: