Livsfarligt att sitta för mycket

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Sitt mindre så lever du längre. Enligt australiska forskare är stillasittande en hälsofara – även för de allra mest vältränade – visar en ny australisk studie.

Sitt mindre så lever du längre. Enligt australiska forskare är stillasittande en hälsofara – även för de allra mest vältränade – visar en ny australisk studie.

Att träna mer är inte en automatisk biljett till ett långt liv. Det är lika viktigt för hälsan att sitta mindre. Forskare i Australien har följt 222 497 människor äldre än 45 år och kom fram till att mycket stillasittande är en alldeles egen riskfaktor, oberoende av hård träning och BMI. Slutsatsen presenteras i Archives of Internal Medicine, skriver Svenska Dagbladet.

Studien visade att de som satt mer än elva timmar per dygn löpte 40 procent större risk att dö i förtid än de som satt mindre än fyra timmar. Att sitta mindre än fyra timmar per dag jämställs med att gå på gymmet fem timmar i veckan och sedan ta det lugnt. Av de 5 405 dödsfall som rapporterades berodde 7 procent på för mycket stillasittande, enligt studien.

Annons:

– Motionen har ökat men samtidigt har vardagsrörelsen minskat, så i dag kan en person som motionerar inte nödvändigtvis betraktas som fysiskt aktiv, säger Mai-Lis Hellénius, professor på Karolinska institutet och överläkare på Karolinska universitetssjukhuset.

Problemet är nämligen inte bara avsaknaden av fysisk aktivitet i form av träning eller att vi tittar mer på tv – vi sitter helt enkelt stilla mer än vi gjorde förr. Och själva stillasittandet påverkar blodkärl och metabolism genom att produktionen av det enzym och det protein som rensar blodomloppet på blodfetter och -socker stannar av.

Men rönen är inte så dystra som de låter, menar Mai-Lis Hellénius.

– Både enzymet och proteinet aktiveras jättelätt. Hos en soffpotatis är musklerna väldigt avslappnade och enzymet stängs av. Men bara du reser dig upp måste du jobba med lår, vader och rygg. Den lilla skillnaden gör så att produktionen triggas igen, säger Hellénius.

Sannolikt räcker en bensträckare på en minut varje halvtimma för att göra en skillnad, tror hon.

– Exempelvis kan man stryka framför tv:n, ställa in ett pausprogram på datorn eller stå upp vid skrivbordet. Det handlar bara om att vara lite smart, säger Hellénius.

Kommentarer (9)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

medelhavet1000
Foto:Google Maps, Reuters

 EU planerar extra toppmöte. Dödssiffran stiger efter katastrofen. 96  89 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

 EU:s utrikesministrar i krismöte. Migrationspolitiken högst på agendan. 8  8 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

flyktingpress
Foto:Reuters

 DN:s Peter Loewe på Sicilien. Ström av flyktingar som korsar havet i livsfarliga båtar. 41  10 tweets  31 rekommendationer  0 rekommendationer

 Röda korset: Fler säkra och legala vägar in i Europa behövs. 63  41 tweets  22 rekommendationer  0 rekommendationer

finland3-1000
Foto:AP

 It-miljonär. Så beskrivs mannen som blir Finlands nästa ledare. 13  11 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

 Dålig ekonomi. Fyra utmaningar för den nya regeringen. 8  7 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Hårda förhandlingar väntar. Centern klar vinnare i finländska valet. 2  2 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:

 Skrev om syrgasmasker. Säkerhetsforskaren medger att han kan ha gått lite långt. 3  2 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

flygplan288
Foto:Reuters
Annons:
Annons:

Så får du DN:s flash

 Missa inga nyheter. DN:s app ger dig senaste nytt.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: