Mitt DN
välkommen
Vill du göra adressändring, göra uppehåll eller anmäla utebliven tidning?
Mina bokmärken
Skribenter jag följer
Mina bokmärken
Det är lite ensamt här inne

Klicka på bokmärkessymbolen vid artikeln för att spara i denna lista

Ta bort markerade
Avbryt
Vill du ta bort markerade bokmärken?
Avbryt

Livsfarligt att sitta för mycket

Bokmärk artikel
  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

  • 0
  • 0
  • 0
  • 0

Sitt mindre så lever du längre. Enligt australiska forskare är stillasittande en hälsofara – även för de allra mest vältränade – visar en ny australisk studie.

Sitt mindre så lever du längre. Enligt australiska forskare är stillasittande en hälsofara – även för de allra mest vältränade – visar en ny australisk studie.

Att träna mer är inte en automatisk biljett till ett långt liv. Det är lika viktigt för hälsan att sitta mindre. Forskare i Australien har följt 222 497 människor äldre än 45 år och kom fram till att mycket stillasittande är en alldeles egen riskfaktor, oberoende av hård träning och BMI. Slutsatsen presenteras i Archives of Internal Medicine, skriver Svenska Dagbladet.

Studien visade att de som satt mer än elva timmar per dygn löpte 40 procent större risk att dö i förtid än de som satt mindre än fyra timmar. Att sitta mindre än fyra timmar per dag jämställs med att gå på gymmet fem timmar i veckan och sedan ta det lugnt. Av de 5 405 dödsfall som rapporterades berodde 7 procent på för mycket stillasittande, enligt studien.

Annons:

– Motionen har ökat men samtidigt har vardagsrörelsen minskat, så i dag kan en person som motionerar inte nödvändigtvis betraktas som fysiskt aktiv, säger Mai-Lis Hellénius, professor på Karolinska institutet och överläkare på Karolinska universitetssjukhuset.

Problemet är nämligen inte bara avsaknaden av fysisk aktivitet i form av träning eller att vi tittar mer på tv – vi sitter helt enkelt stilla mer än vi gjorde förr. Och själva stillasittandet påverkar blodkärl och metabolism genom att produktionen av det enzym och det protein som rensar blodomloppet på blodfetter och -socker stannar av.

Men rönen är inte så dystra som de låter, menar Mai-Lis Hellénius.

– Både enzymet och proteinet aktiveras jättelätt. Hos en soffpotatis är musklerna väldigt avslappnade och enzymet stängs av. Men bara du reser dig upp måste du jobba med lår, vader och rygg. Den lilla skillnaden gör så att produktionen triggas igen, säger Hellénius.

Sannolikt räcker en bensträckare på en minut varje halvtimma för att göra en skillnad, tror hon.

– Exempelvis kan man stryka framför tv:n, ställa in ett pausprogram på datorn eller stå upp vid skrivbordet. Det handlar bara om att vara lite smart, säger Hellénius.

Kommentarer (9)

Den här artikeln går inte längre att kommentera.

0 Per sida:

Digital prenumeration

Mer från förstasidan

Vladimir-Putin-1000
Foto:AP

 Infekterat husbråk och propagande. Ex-ambassadör förklarar agerandet. 5  4 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

 Marita Ulvskog: Det pågår psykologisk krigföring mellan Putin och EU.

Ulvskog-288
Foto:Joanna Wåhlstedt

 Svenskar får inreseförbud. UD begär förklaring från ryska ambassaden.

Sepp-Blatter-1000
Foto:AFP

 Attackerar Platini. ”Uefa kan inte förstå att jag blev ordförande 1998.” 22  14 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

 Johan Croneman: Blatters okunskap är ett skämt av kosmisk dimension. 92  15 tweets  77 rekommendationer  0 rekommendationer

einstein_488
Foto:TT

 Testa din IQ. Mensas provkonstruktör har tagit fram ett intelligenstest för DN:s läsare. 1349  23 tweets  1322 rekommendationer  4 rekommendationer

Annons:
bostader_1000
Foto:TT

 Förslag på nytt bostadspolitiskt mål: Allmännyttan ska ta sitt ansvar fullt ut. 3  3 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

 Göran Persson manar till försiktighet. ”Den som är satt i skuld är icke fri.” 1  0 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:

Lokala nyheter

 Uppdatera DN:s app! Få pushnotiser från din ort.
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons: