Livsfarligt att sitta för mycket

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Sitt mindre så lever du längre. Enligt australiska forskare är stillasittande en hälsofara – även för de allra mest vältränade – visar en ny australisk studie.

Sitt mindre så lever du längre. Enligt australiska forskare är stillasittande en hälsofara – även för de allra mest vältränade – visar en ny australisk studie.

Att träna mer är inte en automatisk biljett till ett långt liv. Det är lika viktigt för hälsan att sitta mindre. Forskare i Australien har följt 222 497 människor äldre än 45 år och kom fram till att mycket stillasittande är en alldeles egen riskfaktor, oberoende av hård träning och BMI. Slutsatsen presenteras i Archives of Internal Medicine, skriver Svenska Dagbladet.

Studien visade att de som satt mer än elva timmar per dygn löpte 40 procent större risk att dö i förtid än de som satt mindre än fyra timmar. Att sitta mindre än fyra timmar per dag jämställs med att gå på gymmet fem timmar i veckan och sedan ta det lugnt. Av de 5 405 dödsfall som rapporterades berodde 7 procent på för mycket stillasittande, enligt studien.

Annons:

– Motionen har ökat men samtidigt har vardagsrörelsen minskat, så i dag kan en person som motionerar inte nödvändigtvis betraktas som fysiskt aktiv, säger Mai-Lis Hellénius, professor på Karolinska institutet och överläkare på Karolinska universitetssjukhuset.

Problemet är nämligen inte bara avsaknaden av fysisk aktivitet i form av träning eller att vi tittar mer på tv – vi sitter helt enkelt stilla mer än vi gjorde förr. Och själva stillasittandet påverkar blodkärl och metabolism genom att produktionen av det enzym och det protein som rensar blodomloppet på blodfetter och -socker stannar av.

Men rönen är inte så dystra som de låter, menar Mai-Lis Hellénius.

– Både enzymet och proteinet aktiveras jättelätt. Hos en soffpotatis är musklerna väldigt avslappnade och enzymet stängs av. Men bara du reser dig upp måste du jobba med lår, vader och rygg. Den lilla skillnaden gör så att produktionen triggas igen, säger Hellénius.

Sannolikt räcker en bensträckare på en minut varje halvtimma för att göra en skillnad, tror hon.

– Exempelvis kan man stryka framför tv:n, ställa in ett pausprogram på datorn eller stå upp vid skrivbordet. Det handlar bara om att vara lite smart, säger Hellénius.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Mer från förstasidan

Vulkanen
Foto:AP Eyjafjallajökull fick utbrott 2010.

 Risken för utbrott 50 procent. Seismolog: Utbrottet skulle bli kraftigare.

 Island evakuerar av oro för utbrott. Bárdarbunga vaknar till liv. 63  3 tweets  60 rekommendationer  0 rekommendationer

 Maciej Zaremba om flyktingpolitiken: Fantastiskt att politiker törs sätta sin framtid på spel. 173  49 tweets  124 rekommendationer  0 rekommendationer

 DN:s Ewa Stenberg: Utspelet slår mot S – M vill sätta agendan. 52  11 tweets  37 rekommendationer  4 rekommendationer

 Flyktingström kräver miljarder. Pengar tas från biståndet. 118  23 tweets  94 rekommendationer  1 rekommendationer

Annons:
Simbassang-144
Foto:Scanpix Norway

 ”Jag känner mig otroligt kränkt.” Simhallen krävde att de badande skulle skyla brösten. 78  7 tweets  71 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
bolan144
Foto:Alamy

 Vilken bolånstyp är du? Personlighet och ekonomi avgör hur du ska hantera ditt bolån. 17  4 tweets  12 rekommendationer  1 rekommendationer

 Krönika: Det är verkligen inte lätt att köpa bostadsrätt just nu.

 Kl 13: Chatta om bostad. DN:s ekonomireporter Maria Crofts svarar på allt om bolån och ekonomi. 2  2 tweets  0 rekommendationer  0 rekommendationer

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Spara 498 kr!

 Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

 Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!
Annons:

DN PÅ AGENDAN

Annons:
Annons:
Annons: