Livsfarligt att sitta för mycket

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Sitt mindre så lever du längre. Enligt australiska forskare är stillasittande en hälsofara – även för de allra mest vältränade – visar en ny australisk studie.

Att träna mer är inte en automatisk biljett till ett långt liv. Det är lika viktigt för hälsan att sitta mindre. Forskare i Australien har följt 222 497 människor äldre än 45 år och kom fram till att mycket stillasittande är en alldeles egen riskfaktor, oberoende av hård träning och BMI. Slutsatsen presenteras i Archives of Internal Medicine, skriver Svenska Dagbladet.

Studien visade att de som satt mer än elva timmar per dygn löpte 40 procent större risk att dö i förtid än de som satt mindre än fyra timmar. Att sitta mindre än fyra timmar per dag jämställs med att gå på gymmet fem timmar i veckan och sedan ta det lugnt. Av de 5 405 dödsfall som rapporterades berodde 7 procent på för mycket stillasittande, enligt studien.

– Motionen har ökat men samtidigt har vardagsrörelsen minskat, så i dag kan en person som motionerar inte nödvändigtvis betraktas som fysiskt aktiv, säger Mai-Lis Hellénius, professor på Karolinska institutet och överläkare på Karolinska universitetssjukhuset.

Problemet är nämligen inte bara avsaknaden av fysisk aktivitet i form av träning eller att vi tittar mer på tv – vi sitter helt enkelt stilla mer än vi gjorde förr. Och själva stillasittandet påverkar blodkärl och metabolism genom att produktionen av det enzym och det protein som rensar blodomloppet på blodfetter och -socker stannar av.

Men rönen är inte så dystra som de låter, menar Mai-Lis Hellénius.

– Både enzymet och proteinet aktiveras jättelätt. Hos en soffpotatis är musklerna väldigt avslappnade och enzymet stängs av. Men bara du reser dig upp måste du jobba med lår, vader och rygg. Den lilla skillnaden gör så att produktionen triggas igen, säger Hellénius.

Sannolikt räcker en bensträckare på en minut varje halvtimma för att göra en skillnad, tror hon.

– Exempelvis kan man stryka framför tv:n, ställa in ett pausprogram på datorn eller stå upp vid skrivbordet. Det handlar bara om att vara lite smart, säger Hellénius.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

regn_500
Foto:Lars Lindqvist

SMHI varnar för kraftiga vindar. Ovädret stoppar Gotlandsfärjorna. 30  7 tweets  22 rekommendationer  1 rekommendationer

Prognosen enligt Weatherpal. Så blir vädret den kommande veckan.

Styrelse vägrar dela ut pengar till behövande barn.  Vill först ha ut ett omstritt arvode. 94  13 tweets  77 rekommendationer  4 rekommendationer

pengar_144102
Foto:TT
atombomb_500
Foto:AP, TT

Ökar tempot i moderniseringen. Har i nuläget 1 800 stridsspetsar. 123  13 tweets  110 rekommendationer  0 rekommendationer

Kritisk. Medlem i Fifas exekutiva kommitté vill att fotbolls-VM 2022 arrangeras någon annanstans.

qatar-puff
Foto:AP
Rostning144
Foto:TT

Rekordhögt valdeltagande? När 3.000 personer röstat i Munkfors skulle valsedlarna räknas. 776  43 tweets  730 rekommendationer  3 rekommendationer

Mysteriet är löst. ”Kommer att bli rätt när alla röster är räknade.”

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN