Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut

Ljust sovrum kan öka risken för fetma

Sovmask kan hjälpa om sovrummet är för ljust.
Sovmask kan hjälpa om sovrummet är för ljust. Other: Shotshop GmbH/Alamy

Sover du i ett ljust sovrum? Då riskerar du att lägga på dig extrakilon. Forskarna misstänker nämligen att ljuset stör kroppens biologiska dygnsrytm.

I en ny studie gjord av Londonbaserade Institute of Cancer Research ombads 113.000 kvinnor att uppskatta ljusstyrkan i sina sovrum. Frågan var om det var ljust nog för att läsa, för att se rakt igenom rummet, för att se sin hand rakt framför sig eller om det var för mörkt för att se sin egen hand, rapporterar BBC.

Sedan jämfördes svaren med kvinnornas body mass index och andra metoder för att mäta fetma.

Slutsatsen blev att de kvinnor som kunde se rakt igenom rummet hade större kroppshydda än de som sov i mörkare rum.

En tänkbar förklaring är att ljusa sovrum stör kroppens biologiska klocka. Forskare har tidigare konstaterat att ljus påverkar matsmältningen, humöret och den fysiska styrkan. De har även funnit att konstgjort ljus stör den biologiska klockan genom att fördröja produktionen av sömnhormonet melatonin.

Forskarna varnar dock för att det än så länge inte finns tillräckligt med bevis för att råda människor att köpa tjockare gardiner till sovrummet.

– Det kan finnas andra förklaringar till kopplingen, men upptäckten är intressant nog för att rättfärdiga mer vetenskaplig forskning, säger professor Anthony Swerdlow vid Institute of Cancer Research.

Enligt professor Derk-Jan Dijk vid Surrey Sleep Centre är det inte fel att försöka göra sovrummet mörkare. Gatlampor, väckarklockor och ljus från andra elektriska apparater är ofta en del av bovarna.

– Människor är i allmänhet inte medvetna om ljuset i sovrummet. Jag tycker att människor borde kontrollera sitt sovrum och se hur lätt det är att göra det mörkare, säger han till BBC.

Studien är publicerad i American Journal of Epidemiology.