Män presterar sämre när kvinnor tittar på

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Kvinnliga betraktare psykar män. Bara information om att en man ska bli iakttagen av en kvinna när han utför ett experiment gör att han presterar sämre, visar en ny studie.

Filmer och tv-serier kryllar av scener där män utan framgång prövar att förhålla sig till en snygg kvinna. I många fall lyckas mannen i fråga mer göra sig till åtlöje än att imponera. Hjärnan verkar inte fungera som den ska, och forskning visar att så kan vara fallet, skriver Scientific American.

Forskare har börjat undersöka den kognitiva försvagning som män upplever före och efter att de interagerar med attraktiva kvinnor. En studie från 2009 visade att män upplevde en försämring av den intellektuella prestationen i närvaro av en kvinna.

Den nya studien, gjord av forskare vid Radbound-universitetet Nijmegen i Holland, visar att kognitiv försvagning uppstår redan när mannen får veta att han ska interagera med en kvinna han inte vet vem det är.

Forskarna utförde två experiment på kvinnliga och manliga studenter vid universitetet. Först sammanställde de ett grundläggande Stroop-test, namngivet efter psykologen John Ridley Stroop, som syftar till att undersöka förmågan att ta till sig och hantera tävlingsinriktad information.

Deltagarna ombads därefter att utföra kognitivt utmanande tester. Studenterna som utförde testen blev underrättade om att de skulle observeras av en webbkamera medan de testades. De fick även veta att det bakom kameran satt en kvinnlig eller manlig observatör.

Testerna visade att de kvinnliga studenterna inte påverkades av om observatören var man eller kvinna. De manliga deltagarna presterade däremot sämre när de fick veta att observatören var kvinna.

Även om resultatet av studien på universitetsstudenterna inte har någon konkret förklaring, tror forskarteamet att den kan ses som en indikation på att män i större utsträckning än kvinnor anpassar sig efter potentiella möjligheter till parbildning.

Eftersom de studenter som deltog i studien var heterosexuella och unga, finns det anledning att tro att männen betraktade sin kvinnliga observatör som en potentiell dejt, anser forskarna.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

ÖB: Vi har inga egna indikationer

Överbefälhavaren: Vi får mycket hjälp av civilbefolkningen. 105  36 tweets  69 rekommendationer  0 rekommendationer

heltqvist_144102
Foto:Paul Hansen

Peter Hultqvist (S): Sverige värnar den territoriella integriteten. 8  7 tweets  1 rekommendationer  0 rekommendationer

”Skulle varit tydligare.” Anders Grenstad till DN om felaktiga uppgifterna. 32  10 tweets  22 rekommendationer  0 rekommendationer

bild_144102
Foto:Försvarsmakten

Är det ”Nessie”? Svenska ubåtsjakten till åtlöje på sociala medier. 240  9 tweets  231 rekommendationer  0 rekommendationer

Expressen3
Foto:Julio C Saint' Just

Över 60 anställda försvinner. Nytillträdda vd Gunilla Herlitz första åtgärd.

pistorius_500
Foto:AP

Sköt sin flickvän. Friidrottsstjärnan döms för vållande till annans död.

Darek Fidyka blev förlamad efter en knivattack – nu har han kunnat börja gå igen.  Medicinskt genombrott. 28  10 tweets  18 rekommendationer  0 rekommendationer

Darek-Fidyka144
Foto: AFP/BBC Panorama

Möter Östersund i kväll. Hammarby och Johannes Hopf jagar uppflyttning till allsvenskan.

hopf-244
Foto:Bildbyrån

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN