Män presterar sämre när kvinnor tittar på

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Kvinnliga betraktare psykar män. Bara information om att en man ska bli iakttagen av en kvinna när han utför ett experiment gör att han presterar sämre, visar en ny studie.

Filmer och tv-serier kryllar av scener där män utan framgång prövar att förhålla sig till en snygg kvinna. I många fall lyckas mannen i fråga mer göra sig till åtlöje än att imponera. Hjärnan verkar inte fungera som den ska, och forskning visar att så kan vara fallet, skriver Scientific American.

Forskare har börjat undersöka den kognitiva försvagning som män upplever före och efter att de interagerar med attraktiva kvinnor. En studie från 2009 visade att män upplevde en försämring av den intellektuella prestationen i närvaro av en kvinna.

Den nya studien, gjord av forskare vid Radbound-universitetet Nijmegen i Holland, visar att kognitiv försvagning uppstår redan när mannen får veta att han ska interagera med en kvinna han inte vet vem det är.

Forskarna utförde två experiment på kvinnliga och manliga studenter vid universitetet. Först sammanställde de ett grundläggande Stroop-test, namngivet efter psykologen John Ridley Stroop, som syftar till att undersöka förmågan att ta till sig och hantera tävlingsinriktad information.

Deltagarna ombads därefter att utföra kognitivt utmanande tester. Studenterna som utförde testen blev underrättade om att de skulle observeras av en webbkamera medan de testades. De fick även veta att det bakom kameran satt en kvinnlig eller manlig observatör.

Testerna visade att de kvinnliga studenterna inte påverkades av om observatören var man eller kvinna. De manliga deltagarna presterade däremot sämre när de fick veta att observatören var kvinna.

Även om resultatet av studien på universitetsstudenterna inte har någon konkret förklaring, tror forskarteamet att den kan ses som en indikation på att män i större utsträckning än kvinnor anpassar sig efter potentiella möjligheter till parbildning.

Eftersom de studenter som deltog i studien var heterosexuella och unga, finns det anledning att tro att männen betraktade sin kvinnliga observatör som en potentiell dejt, anser forskarna.

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Jättelik kosmisk smäll. Ny forskning visar hur två jämtländska sjöar bildades för 470 miljoner år sedan. 5  1 tweets  4 rekommendationer  0 rekommendationer

meteor2-144
Foto:Alamy

Stående applåder i parlamentet. Han sköt terroristen, nu kallas Kevin Vickers för Kanadas hjälte. 24  3 tweets  20 rekommendationer  1 rekommendationer

vickers244
Foto:Reuters

Terrorexpert: ”Risken för attentat har ökat i och med IS-krisen.”

militar_144102
Foto:Reuters

Polisens misstanke. Skytten känd av polisen – dömd för flera brott. 30  4 tweets  26 rekommendationer  0 rekommendationer

Bildextra. Tumult vid parlamentet i går kväll efter dödsskjutningen.

Hör skotten. En reporter fångade skottlossning på video.

goranjohansson2-500
Foto:Joakim Roos

Blev 69 år. Förre starke mannen i Göteborgspolitiken har avlidit. 21  3 tweets  18 rekommendationer  0 rekommendationer

goranfiskben
Foto:DN, TT

Bildextra från hans långa karriär. ”Livet blir aldrig detsamma igen.”

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN