Mannen som klonade fåret Dolly har avlidit

Publicerad 2012-10-13 06:39

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Professor Keith Campbell, som var ledande i arbetet med att klona fåret Dolly, har avlidit 58 år gammal. Det meddelar Nottinghams universitet, där Campbell arbetade som professor i biovetenskap.

Keith Campbell slog igenom på internationell nivå 1996, när han och ett forskarlag vid Roslininstitutet i Skottland lyckades klona ett får. Det lilla lammet döptes till Dolly, och med det hade världens kanske mest kända får genom tiderna fått sitt namn.

– Han är mest känd för sin roll i skapandet av det klonade fåret Dolly, men hans bidrag till vetenskapen är enormt och kommer att vara för evigt. Han tog fram ny tekniker för att producera terapeutiska proteiner i djur och var den första personen som klonade grisar, vilka nu används för att skapa inre organ som kan komma att hjälpa patienter som behöver transplanteras, säger hans tidigare kollega Jose Cibelli i en dödsruna på Nottinghams universitets hemsida.

Kloningen av fåret Dolly vållade stor debatt världen om och väckte en rad etiska frågor om teknikens framsteg.

Keith Campbell avled den 5 oktober. Fåret Dolly avlivades 2003 sedan hon drabbats av en obotlig lungsjukdom och finns utställd på Skottlands nationalmuseum.

Tipsa via e-post

Nöjesparken utryms. Bil med utstickande sladdar upptäckt i Köpenhamn.

klocka144
Foto:Sam Stadener

Trögflytande tjära. Världens mest utdragna och långsamma experiment har rört på sig. Lite. 19  0 tweets  18 rekommendationer  1 rekommendationer

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN