Möss på yoghurtdiet får större testiklar

Publicerad 2012-05-07 09:54

Foto: Alamy

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Forskarna ville undersöka vilka effekter en yoghurtdiet har på fetma och sjukdomar kopplade till övervikten, däribland cancer. Experimenten på mössen gav resultat som forskarna inte väntat sig.

Totalt deltog 80 möss i studien, hälften hanar, hälften honor. Halva gruppen fick en kost som skulle motsvara snabbmat, det vill säga rik på fett, men fattig på fibrer och näringsämnen. Den andra gruppen fick en normal "muskost".

Hälften av mössen i gruppen som fick snabbmat och hälften av mössen i gruppen som fick "normal" mat fick även äta vaniljyoghurt.

Det första som slog forskarna var att mössen som åt vaniljyoghurt fick en "otroligt glänsande" päls, skriver den vetenskapliga tidskriften Scientific American.

Mössens hårsäckar visade sig vara betydligt mer aktiva – vilket gav en "lyxig, silkeslen" päls.

Mushanarna fick också större testiklar, vilket gjorde dem kaxiga, enligt Susan Erdman, cancerforskare på Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Hanarna som fått normal kost och yoghurt fick testiklar som vägde 5 procent mer än de som bara ätit normal muskost – och 15 procent tyngre än de som ätit skräpmat.

Hanarna som ätit yoghurt var också snabbare på att para sig och ge upphov till ett större antal avkommor än jämförelsemössen. Honor som fått sin kost kompletterad med yoghurt gav större kullar än de som fått hålla till godo med den vanliga menyn.

Studien från MIT tog avstamp i en tidigare studie från Harvard School of Public Health. Den hade visat att yoghurt var mer effektiv än någon annan mat för att förhindra åldersrelaterad viktökning.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Vägde bara 20 kilo. Argentinsk flicka räddad från garage efter nio år.

godis500
Foto:TT

Ikea exporterar även godisvanor. Kan ge ökad export av svenskt godis. 150  8 tweets  142 rekommendationer  0 rekommendationer

Hur ofta äter du lösgodis?