Möss på yoghurtdiet får större testiklar

Publicerad 2012-05-07 09:54

Foto: Alamy

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Forskarna ville undersöka vilka effekter en yoghurtdiet har på fetma och sjukdomar kopplade till övervikten, däribland cancer. Experimenten på mössen gav resultat som forskarna inte väntat sig.

Totalt deltog 80 möss i studien, hälften hanar, hälften honor. Halva gruppen fick en kost som skulle motsvara snabbmat, det vill säga rik på fett, men fattig på fibrer och näringsämnen. Den andra gruppen fick en normal "muskost".

Hälften av mössen i gruppen som fick snabbmat och hälften av mössen i gruppen som fick "normal" mat fick även äta vaniljyoghurt.

Det första som slog forskarna var att mössen som åt vaniljyoghurt fick en "otroligt glänsande" päls, skriver den vetenskapliga tidskriften Scientific American.

Mössens hårsäckar visade sig vara betydligt mer aktiva – vilket gav en "lyxig, silkeslen" päls.

Mushanarna fick också större testiklar, vilket gjorde dem kaxiga, enligt Susan Erdman, cancerforskare på Massachusetts Institute of Technology (MIT).

Hanarna som fått normal kost och yoghurt fick testiklar som vägde 5 procent mer än de som bara ätit normal muskost – och 15 procent tyngre än de som ätit skräpmat.

Hanarna som ätit yoghurt var också snabbare på att para sig och ge upphov till ett större antal avkommor än jämförelsemössen. Honor som fått sin kost kompletterad med yoghurt gav större kullar än de som fått hålla till godo med den vanliga menyn.

Studien från MIT tog avstamp i en tidigare studie från Harvard School of Public Health. Den hade visat att yoghurt var mer effektiv än någon annan mat för att förhindra åldersrelaterad viktökning.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Ny lag otillräcklig. 617 fall av sexuell grooming har polisanmälts, men bara fem fall har lett till en fällande dom. Det visar en kartläggning gjord av Brå.

Camilla, 13: Jag har lärt mig att aldrig lämna ut uppgifter om mig själv.

 
Foto:Ewen MacAskill/The Guardian/Reuters

Uppger isländska tidningen Fréttablaðið. Edward Snowden har lagt ut en trevare om politisk asyl på Island, via Wikileaks talesperson i landet.

FBI: Övervakningen stoppade attentat mot börsen i New York.

Edward Snowdens pappa: Släpp inte mer information. 3 1 tweets 2 rekommendationer 0 rekommendationer

MI5 spionerade på allierade. Senaste uppgifterna från Snowden. 11 6 tweets 5 rekommendationer 0 rekommendationer

premium Visslaren huvudvärk för Kina. Men kan vara en värdefull källa.

Det har Facebook lämnat ut. Redovisar uppgifter efter skandal. 9 0 tweets 9 rekommendationer 0 rekommendationer

14-procentigt i butik. Matlagningsvin klassat som alkoholhaltigt preparat ska vara saltat och pepprat på ett sådant sätt att det är odrickbart.

Annons:

Läs om hur Spotify erövrade världen

Teckna prenumeration! Hela Dagens Nyheter i din mobil, surfplatta eller dator.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons: