Vetenskap

Nordisk kost bra för folkhälsan

Foto: Anders Wiklund / Scanpix
Sund nordisk kost minskar hjärt- kärlsjukdomar och risken för typ 2 diabetes, visar en studie som Nordiska ministerrådet initierat i Sverige, Danmark, Finland och Island.

Studien, där 200 personer deltagit, visar att det är kosten som helhet som är viktig, i likhet med den mer kända Medelhavsdieten, snarare än enskilda livsmedel.

Det är principen om närproducerad mat som gäller för sund nordisk kost. Hårt, animaliskt fett och mjölkfett byts ut mot rapsolja och växtoljebaserat margarin.

Nordisk mat har visat sig minska inflammationsfaktorer i samband med hjärt- kärlsjukdom. Nivåerna skadligt kolesterol, LDL-kolesterol, sjunker, samtidigt som nivåerna av bra kolesterol, HDL-kolesterol, stiger så att proportionerna mellan de två fettyperna blev bättre. Samtidigt minskade mängden skadliga fettpartiklar i blodkärlen.

Med de här förbättringarna räknar forskarna i det nordiska projektet Sysdiet att risken för kranskärlssjukdom minskar med 10 till 15 procent under en 5 till 10-årsperiod.

Tack vare kosten blev upptaget av viktiga minerelämnen och vitaminer dessutom 1,5 till 2 gånger högre.

Sysdiet började sin verksamhet 2007.

På sin hemsida skriver Nordiska ministerrådet hur en nordisk diet bäst ska kokas ihop.  Rapsolja och växtoljebaserat margarin ska helst ersätta animaliskt fett och mjölkfett. Fettfria mejeriprodukter rekommenderas generellt.

Inhemska säsongsfrukter, som äpplen, päron plommon, bär och grönsaker och rotfrukter är bra.

Fullkornsprodukter av råg, korn eller havre ska ätas dagligen.

På proteinfronten rekommenderar rådet mager och fet fisk två till tre gånger i veckan, liksom vilt och fjäderfä. Rött kött och korv ska däremot ätas med måtta.