Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Ny metod kan göra antibiotika effektivare

Antibiotikaresistens är ett allvarligt problem som fortsätter att öka. Amerikanska forskare har nu kommit på ett sätt att få antibiotika att fungera igen på en av de vanligaste resistenta bakteriesorterna.

Forskare vid Merck Research Laboratories i USA har lyckats återfå effekten hos ett av de vanligaste medlen mot gula stafylokocker.

– Genom att förbättra antibiotika som redan finns med hjälp av medämnen skapas nya läkemedelsmöjligheter mot antibiotikaresistenskrisen vi står inför i dag, säger Terry Roemer, som är en av forskarna bakom studien.

Forskarna blandade antibiotikan med en tillsats som återaktiverar dess förmåga att hindra bakterietillväxt. Ämnet är inte ett antibiotikum i sig. Resultatet publicerades i tidskriften Science Translational Medicine.

– Att använda fler än ett preparat är en lovande strategi för att bromsa resistensutvecklingen och ge oss fortsatt möjlighet att behandla bakteriella infektioner. Att använda ämnen som ger tillbaka aktiviteten för antibiotika mot resistenta bakterier är också bra eftersom den aktiva antibiotikan redan är utvecklad och kliniskt testad, säger Linus Sandegren som också forskar på antibiotikaresistens vid Uppsala universitet.

Antibiotika dödar bakterier eller hämmar tillväxten. Eftersom den används vid många sjukdomar och medicinska ingrepp, så orsakar resistens allvarligare sjukdomsförlopp och i värsta fall död. Trots att det pågår mycket forskning blir det allt svårare att hitta ny antibiotika.

– Majoriteten av antibiotikaklasser vi använder i dag är naturliga. Att få fram nya antibiotika genom att söka i kemiska bibliotek har visat sig vara mycket svårare, framför allt för att dessa kemikalier antingen inte kommer in i bakteriecellen eller att de ofta har negativa effekter på våra celler, förklarar Linus Sandegren.

Fakta.

Gula stafylokocker är en vanligt förekommande bakterie och finns naturligt hos uppemot 30 procent av befolkningen i Sverige. Vanligtvis utgör den inget hot men ibland kan den orsaka infektioner som kan bli allvarliga om de inte behandlas. Bakterien har blivit klassad som den näst dödligaste resistenta bakterien av USA:s motsvarighet till Folkhälsomyndigheten.