Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut

Ny planet kan gömmas i mörkret

En illustration av hur planeten skulle kunna se ut.
En illustration av hur planeten skulle kunna se ut. Foto: R. Hurt/California Institute of Technology/AP

Forskare säger sig ha hittat vad som kan vara en ny planet i solsystemets utkanter. Om upptäckten kan bekräftas kommer vårt planetsystem åter att ha nio planeter.

Solsystemet bestod fram till 2006 av nio planeter, Merkurius, Venus, jorden, Mars, Jupiter, Saturnus, Uranus, Neptunus och Pluto. Då avgjorde den internationella astronomiska unionen att Pluto var för liten för att räknas som planet och därmed fick solsystemet åtta planeter.

Men nu säger forskare vid California Institute of Technology (Caltech) att man är en nionde planet på spåren, skriver nyhetsbyrån AP. En planet som i så fall gömmer sig i solsystemets yttre mörker.

Detta trots att man inte har sett den utan enbart baserar sin ”upptäckt” på matematiska modeller.

– Vi skulle ha kunnat sitta tysta och ägnat de närmaste fem åren åt söka efter planeten själva med förhoppning om att finna den, men det är bättre att någon annan hittar den tidigare än att vi skulle göra det senare, säger astronomen Mike Brown till nyhetsbyrån.

Enligt Brown ska den nya planeten vara lika stor som Neptunus och liksom den en gasplanet. Omloppstiden runt solen beräknas till mellan 10.000 och 20.000 år.

Forskarna säger att de har upptäckt hur den nya planeten stör andra planeter:

– Vi har känt en stark störning i kraften, säger Brown med en blinkning åt alla Star wars-fans.

Det Brown syftar på är att samtliga större planeter har omloppsbanor som sträcker sig ut från solen i ungefär samma riktning. Och detta kan inte vara en slump menar de. För att få planeterna att röra sig på det sättet krävs en stor massa – en ny planet.

Alla är inte lika säkra. Alan Stern, chefsforskare för rymdsonden ”New Horizons”, säger i en kommentar att han skulle vara glad om astronomernas uppgifter skulle visa sig riktig men att ”en förutsägelse inte är det samma som en upptäckt”.

– Historien har lärt oss att det inte är en bra idé att säga att vi vet allt om solsystemet, säger Mike Browns kollega Konstantin Batygin i en intervju på Caltechs webbplats.

Pluto upptäcktes 1930 och Neptunus 1846.