Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut

Ny stamcell kan slå ut hjärntumörer

Foto: Oregon Health & Science University/AP

Forskare i USA har hittat ett sätt att förvandla stamceller till ett effektivt vapen mot tumörer i hjärnan – genom att ladda stamcellerna med ett särskilt toxin. Metoden har hittills bara prövats på möss, men forskarna hoppas att den ska fungera även på människor.

I åratal har forskare försökt skapa stamceller som dödar cancerceller – utan att samtidigt skada sig själva eller de friska celler som finns runtomkring. Nu kan ett forskarlag vid Harvard Medical School ha lyckats med bedriften.

I en studie som presenteras i senaste numret av tidskriften Stem Cells presenterar forskarna lovande resultat av behandling på möss med en ny sorts manipulerade stamceller. Efter att ha opererat bort maligna hjärntumörer hos mössen, har dessa nya celler – som laddats med ett särskilt toxin – injicerats i djuren.

Resultatet: de kvarvarande cancercellerna, som annars skulle ha lett till tumörens återväxt, slogs ut.

”Vår analys visar att /…/ toxinet dödar cancercellerna och förlänger [mössens] livslängd”, skriver forskarna i ett pressmeddelande.

Forskarlaget tror att en viktig nyckel till framgången är att stamcellerna bäddats in i en biologiskt nedbrytbar gel innan de injicerades i djuren. En mindre förändring i denna gels sammansättning tros ha bidragit till att cancercellerna kunde dödas utan att de omgivande friska cellerna drabbades.

Ledande forskare på andra universitet som BBC har talat med ser studien som ett potentiellt genombrott, men varnar för att det än så länge är osäkert att metoden fungerar väl människor. Harvard-teamet hoppas att kliniska studier på människor kan inledas inom fem år.