Ny studie: Alkoholkonsumtion kan förlänga livet

Uppdaterad 2010-08-31 16:47. Publicerad 2010-08-31 16:34

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Drick alkohol och lev längre. Den slutsatsen drar en omfattande amerikansk studie. Men det finns skäl att vara kritisk. ”Vid en närmare granskning är det tveksamt om det handlar om en alkoholeffekt eller om det är sociala bakgrundsfaktorer som spelar in”, säger alkoholexperten Sven Andreasson till DN.se.

Resultaten kan tyckas häpnadsväckande. Studien, som har följt 1.824 amerikaner under 20 års tid, kommer fram till att de som dricker måttligt, mellan en till tre drinkar per dag, lever längre än personer som inte dricker alls. Även de som drack mycket i studien levde, skriver Time Magazine.

Tidigare studier har kommit fram till liknande resultat men i den nya undersökningen har flera variabler än tidigare undersökts. Studien, som har genomförts av University of Texas i Austin, har räknat in faktorer som socioekonomisk status, psykisk aktivitet, antal vänner och kvalitén av social support.

– För mig är ändå rapporten en pusselbit bland hundratalet liknande som har tillkommit de senaste tjugo åren, säger Sven Andreasson, Folkhälsoinstitutets (FHI) drog- och alkoholexpert.

– Studien är förhållandevis välgjord. Forskarna har försökt att hantera problem som tidigare studier kämpat med. Men deras problem är att de bygger studien på tjugo år gammalt material, och begränsas av att de frågor som ställdes då inte besvarar en rad frågor som nu är aktuella. Bland annat uteslöts alla personer som hela livet varit nykterister, säger han.

En del av kritiken ligger i urvalet. Undersökningen omfattar personer mellan 55 till 65 år och grundar sig på deras sista tjugo år i livet.

– Detta är en undersökning av äldre personer och slutsatserna gäller inte resten av befolkningen. Det är en allmän uppfattning att de positiva effekterna av alkohol syns mest bland äldre eftersom det kan motverka hjärt- och kärlsjukdomar, säger Sven Andreasson.

I den amerikanska studien dog 69 procent av dem som inte drack inom tjugo år, motsvarande siffror var 60 procent för dem som drack mycket och 41 procent för de som drack måttligt. Även om resultaten stämmer för amerikaner är det inte nödvändigtvis likadant i Norden.

– Det är regelbunden konsumtion de uttalar sig om, i kontrast till hög konsumtion vid enstaka tillfällen. Det har relevans i de skandinaviska länderna, där drickandet är mer oregelbundet och med större inslag av berusningsdrickande, säger Sven Andreasson.

Kan man ändå inte dra slutsatsen att det är hälsosamt att dricka måttligt om man är äldre?

– Ger man råd tycker jag att man ska vara väldigt försiktig. Om patienten dricker måttligt bråkar man inte om det, men att forskningen skulle uppmuntra personer som inte dricker att börja dricka, det steget tar man inte.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: AP/AFP Demonstrationer i Madrid i samband med eurokrisen och Moody's hemsida.

Flera länder får sänkta kreditbetyg

Spanien, Portugal och Italien. Kreditvärderingsinstitutet Moody's sänker nu ländernas betyg, som har påverkats av krisen i euroområdet.

Spanska banker nedgraderas. 15 banker berörs – får sänkt betyg.

Foto: AP

Hamburgerjättarna vill ge grisar plats

McDonald's sällar sig till Burger King. Hamburgerkedjorna försöker nu få uppfödarna att ge suggorna ett bättre liv.

Foto: AP

Här är det vanligast med långa relationer

Stockholmare hamnar längst ned på listan i en ny Sifoundersökning, men två landskap utmärker sig vad gäller långa förhållanden. Här håller kärleken.

Sverige utvisade en utländsk diplomat

UD bekräftar för DN.se. Enligt nyhetsbyrån AP:s källor rör det sig om den näst högste diplomaten vid Rwandas ambassad som ska ha spionerat.