Rymden

Ny upptäckt är störst i universum

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Läsarreaktioner

Kvasarer

Kvasarer är extremt ljusstarka galaxkärnor som drivs av gigantiska svarta hål. Många kvasarer skickar ut stora mängder material i sina värdgalaxer och dessa utflöden spelar en viktig roll i galaxernas utveckling. Även om svarta hål är mest kända för att dra till sig material, accelererar många kvasarer också en del av materialet omkring dem och skickar ut det med höga hastigheter.
Källa: ESO (TT)

Astronomer har gjort en upptäckt som kan komma att rubba uppfattningen om universums struktur. Den upptäckta kvasargruppen är den största struktur som hittills setts i hela universum.

– De har hittat bevis på en ansamling av galaxer som är så otroligt stor att man inte hade väntat sig det enligt våra teorier om hur strukturen i universum uppstod i Big Bang för 13,7 miljarder år sedan, säger Robert Cumming vid Onsala rymdobservatorium.

Upptäckten är den hittills största kända ansamlingen extremt ljusstarka kvasarer, unga galaxer med aktiva svarta hål. En sådan kvasargrupp kallas Large qasar group (LQG), vilket på svenska blir stor kvasargrupp.

”Även om det är svårt att förstå storleken på denna LQG kan vi ganska säkert säga att det är den största struktur som hittills setts i hela universum”, säger Roger Clowes, som lett forskargruppen, i ett uttalande på brittiska Royal Astronomical Societys hemsida.

”Detta är oerhört spännande, inte minst eftersom det går emot vår nuvarande uppfattning om universums storlek”, säger Roger Clowes.

Det skulle ta fyra miljarder år att ta sig förbi kvasargruppen – om det gick att färdas i ljusets hastighet. Avståndet är ungefär 1.600 gånger större än distansen mellan vår egen galax Vintergatan till närmaste grannen Andromedagalaxen.

– Om de har rätt så kan det bli tillbaka till skrivbordet för kosmologerna, säger Robert Cumming.

Upptäckten kan även komma att rubba den kosmologiska principen om att universum ser ungefär likadant ut varhelst man befinner sig, vilket är en hörnsten inom modern kosmologi.

– Ett av våra mest fundamentala antagande om universum, att galaxerna är jämt utspridda, kanske är fel, säger Cumming.

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Andra har läst

Norr om Alingsås. Planet slog i grantopparna innan det kraschade.

vildsvin-244
Foto:Bengt Eurenius

En pina för jägarna. Troligen ett kvardröjande resultat av katastrofen 1986 i Tjernobyl. 9  2 tweets  7 rekommendationer  0 rekommendationer

Icloud-500
Foto:AP

Nätexpertens bästa tips. ”Många vet inte ens vad som lagras i Icloud.” 43  16 tweets  27 rekommendationer  0 rekommendationer

De vanligaste lösenorden 2013. Dessa bör du undvika. 37  5 tweets  29 rekommendationer  3 rekommendationer

mInkAt*2§Ig*2eR3åR. Så skapar du lösenordens Fort Knox 39  6 tweets  33 rekommendationer  0 rekommendationer

Jennifer-Lawrence144
Foto: AP

100 kan vara drabbade. Jennifer Lawrence en av dem: ”En uppenbar kränkning av privatlivet”. 39  2 tweets  37 rekommendationer  0 rekommendationer

Enligt ryska soldatmödrar. ”Minst 200 ryska soldater ska ha dödats.” 16  8 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer

USA-krav på vapenstöd. För att bekämpa Ryssland. 16  4 tweets  11 rekommendationer  1 rekommendationer

premium  Lärare och elever hugger i. Rustar bombad skola.

Linjen som går till Arenastaden. 16.000 personer var med och röstade fram färgen. 597  31 tweets  566 rekommendationer  0 rekommendationer

tunnelbanaliten
Foto:TT

Men det återstår betydligt knivigare frågor kring den nya linjen.  Viktor Barth-Kron bloggar.

Spara 498 kr!

Läs DN digitalt – var, när och hur du vill.

Läs dagens tidning

Ny form. Nu är det lättare att läsa tidningen digitalt!

DN PÅ AGENDAN