Rymden

Ny upptäckt är störst i universum

Publicerad 2013-01-12 17:23

• Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Astronomer har gjort en upptäckt som kan komma att rubba uppfattningen om universums struktur. Den upptäckta kvasargruppen är den största struktur som hittills setts i hela universum.

– De har hittat bevis på en ansamling av galaxer som är så otroligt stor att man inte hade väntat sig det enligt våra teorier om hur strukturen i universum uppstod i Big Bang för 13,7 miljarder år sedan, säger Robert Cumming vid Onsala rymdobservatorium.

Upptäckten är den hittills största kända ansamlingen extremt ljusstarka kvasarer, unga galaxer med aktiva svarta hål. En sådan kvasargrupp kallas Large qasar group (LQG), vilket på svenska blir stor kvasargrupp.

”Även om det är svårt att förstå storleken på denna LQG kan vi ganska säkert säga att det är den största struktur som hittills setts i hela universum”, säger Roger Clowes, som lett forskargruppen, i ett uttalande på brittiska Royal Astronomical Societys hemsida.

”Detta är oerhört spännande, inte minst eftersom det går emot vår nuvarande uppfattning om universums storlek”, säger Roger Clowes.

Det skulle ta fyra miljarder år att ta sig förbi kvasargruppen – om det gick att färdas i ljusets hastighet. Avståndet är ungefär 1.600 gånger större än distansen mellan vår egen galax Vintergatan till närmaste grannen Andromedagalaxen.

– Om de har rätt så kan det bli tillbaka till skrivbordet för kosmologerna, säger Robert Cumming.

Upptäckten kan även komma att rubba den kosmologiska principen om att universum ser ungefär likadant ut varhelst man befinner sig, vilket är en hörnsten inom modern kosmologi.

– Ett av våra mest fundamentala antagande om universum, att galaxerna är jämt utspridda, kanske är fel, säger Cumming.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

polen
Foto:Lukasz Szelemej/AP Amerikanska fallskärmsjägare på plats i Polen på onsdagen.

Ska ha återtagit stad. Upprorsmän i Slovjansk förbereder sig på anfall. 3  1 tweets  2 rekommendationer  0 rekommendationer

Mynt markerar annektering av Krim. Specialutgåva i Ryssland.

Madeleine-Mccann-144
Foto:AP

Försvunna Medeleine McCann. 18 fall där en man tagit sig in i semesterhem i trakten där den brittiska familjen bodde i Portugal.

Hade glömt sin engelska. Arbetade som tennistränare i Uddevalla. 8  0 tweets  8 rekommendationer  0 rekommendationer