Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Nya fynd stärker tanken på liv på Mars

Curiosity som tagit bild på sig själv.
Curiosity som tagit bild på sig själv. Foto: Nasa/AP

Organiska molekyler och gasen metan i den tunna atmosfären kring vår grannplanet styrker nu forskarnas förhoppning om att det kan ha funnits liv på Mars.

Det är Nasarovern ”Curiosity” som fortsätter att leverera data som pekar åt att Mars en gång i tiden kan ha haft någon form av liv. Så sent som för en vecka sedan presenterade forskare vid JPL i USA resultat som visade att det sannolikt funnits stora mängder vatten på planeten.

På tisdagen kunde andra JPL-forskare visa att det rullande laboratoriet upptäckt hur den tunna Marsatmosfären med viss regelbundenhet förses med större mängder av metangas, en gas som är kopplad till liv såsom vi känner det på jorden.

Roverns mätinstrument har vid två tillfällen under en period av 20 månader uppmätt nivåer av metangas som är tio gånger högre än normalt, skriver forskargruppen i en rapport i tidskriften Science på nätet. Var dessa utbrott av gas kommer ifrån och hur gasen bildats har forskarna ännu inget svar på.

Förutom metangas har rovern tagit prover på Marsytan och där hittat spår av organiska molekyler på en sten. Molekylerna är grundstenarna till liv men forskarna vid JPL är ännu inte säkra på om de har bildats på planeten eller om de har förts dit med hjälp av en meteorit, skriver Nasa i en pressrelease.