Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Nyfunnen planet ger hopp om att hitta liv i rymden

En illustration av den nyfunna planeten LHS1140b, 39 ljusår från jorden.
En illustration av den nyfunna planeten LHS1140b, 39 ljusår från jorden. Foto: M. Weiss/CfA

En nyfunnen planet som liknar jorden ger forskarna hopp om att kunna hitta liv i rymden.

– Vi kunde knappast hoppas på en bättre möjlighet att svara på vetenskapens största fråga: om det finns bevis på liv utanför jorden, säger Jason Ditton på Harvarduniversitetet till The Guardian.

Hoppet har åter väckts om att kunna besvara en av vetenskapens största frågor: om det finns liv på andra planeter.

Europeiska sydobservatoriet i öknen i Chile fångade upp skuggan av en nyfunnen planet när dess väg korsade den dvärgstjärna som den cirklar kring. Den nya planeten som fått namnet LHS1140b ligger 39 ljusår från vår egen planet, och tros vara 40 procent större än jorden. Upptäckten beskrivs i en vetenskaplig artikel publicerad i tidskriften Nature.

Även om planetens bana går närmare den stjärna den kretsar kring än jorden gör runt solen, så lyser den stjärnan så svagt att den avger mindre strålning än solen. Därför menar forskarna att planeten ligger i en beboelig zon, där det finns möjlighet att hitta vatten, något som ses som ett måste för att finna liv på en planet.

– Vi kunde knappast hoppas på en bättre möjlighet att svara på vetenskapens största fråga: om det finns bevis på liv utanför jorden, säger Jason Ditton på Harvard-Smithsonian center för astrofysik till The Guardian.

För bara en månad sedan upptäckte forskarna ett nytt solsystem med sju planeter som skulle kunna uppfylla kriterierna för att liv skulle hittas där. Men enligt USA Today cirklar de kring en stjärna som avger så lite ljus att dagens teknologi inte skulle kunna upptäcka andningsbart syre där. Även en annan planet med jordlika kvalitéer, Proxima b, som ligger i ett solsystem bara fyra ljusår härifrån hittades nyligen. Men enligt forskarna gör den planetens placering det omöjligt att titta närmare på om det finns möjlighet till liv där.

Med den nya planeten LHS1140b hoppas man kunna utforska förekomsten av syremolekyler med hjälp av två högteknologiska teleskop som just nu är under konstruktion i Chile.

Även om den nya planeten bara tros ha en diameter 40 procent större än jordens, så tror forskarna att den har sju gånger så mycket massa, vilket förklaras av att den är bergig och har en inre kärna av järn. Forskarna tror att planeten kan ha ett klimat som liknar jordens.

– Med den här upptäckten har vi en värld som påminner om jordens på vissa sätt, och som är annorlunda än jorden på andra sätt. Det här är riktigt fascinerande, säger Amaury Triad på Cambridgeuniversitetet till USA Today.