Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Nytt försök utfört: Neutriner färdas visst fortare än ljuset

Antonio Ereditato, forskargruppens talesperson, intervjuas den 23 september i samband med presentationen av de första försöken. Foto: Martial Trezzini / AP
Einstein hade tydligen fel. De forskare vid forskningscentrumet Cern i Schweiz som för ett par månader sedan upptäckte att neutriner rör sig snabbare än ljuset har nu upprepat sitt försök. Och åter kommit till samma resultat.

Om andra experiment ger ytterligare stöd för upptäckten kan det betyda att en av de mest grundläggande principerna inom fysiken kan rämna, skriver BBC på sin vetenskapssajt.

Den 22 september rapporterade medier runtom i världen om upptäckten som uppenbarligen stred mot en princip i Albert Einsteins relativitetsteori som säger att inget fysiskt föremål kan röra sig snabbare än ljuset i ett vakuum.

Antonio Ereditato, talesman för forskargruppen, sade då till nyhetsbyrån Reuters att mätningar insamlade över tre år visade att neutriner anlänt 60 nanosekunder snabbare än vad ljuset hade gjort.

De nya experimenten har utförts med en mer tillförlitlig metod än den tidigare, hävdas det. Resultatet redovisas på forskningssaajten Arxiv repository och en rapport ska även vara tillgänglig via forskningstidskriften Journal of High Energy Physics.

Tills vidare har rönen inte synats på andra håll inom vetenskapsvärlden.