Omega-3 bättre än läkemedel vid hjärtsvikt
Publicerat 2008-08-31 15:40
Kapslar med omega-3-fettsyror ger personer med hjärtsvikt ett visst skydd mot hjärtsjukdom och plötslig död. Men det gör inte det kolesterolsänkande läkemedlet Crestor. Det visar två italienska studier från den pågående hjärtkongressen i München.
Dela med andra:
Kosttillskott ger bättre effekt än dyrt läkemedel
Kostnaden för en årsförbrukning av respektive preparat.
Crestor 10 mg, Astrazeneca 3.100 kr
Omega-3 Forte 70%, Pharbio 660 kr
Omega-3 Forte kapslar (33%), ACO 970 kr
Källa: Fass.se och Apoteket.se
Hjärtsvikt
Hjärtsvikt innebär att hjärtat inte orkar pumpa tillräckligt med blod för att ge syre och näring till kroppens celler. Trötthet, ökad puls, andnöd och svullna ben är typiska symtom.
De vanligaste orsakerna till hjärtsvikt är att hjärtat har skadats av en eller flera infarkter eller att det har tröttats ut av ett för högt blodtryck. Sjukdomar i hjärtat eller dess klaffar kan också ligga bakom.
Sök omedelbart akut vård vid kraftig andnöd, kallsvettningar, svår hjärtklappning och ångest.
(TT)
Det är ingen idé för personer som har relativt allvarlig hjärtsvikt att ta det kolesterolsänkande läkemedlet Crestor. Den slutsatsen går att dra av en italiensk studie som har testat behandlingen på över 4.500 personer med allvarlig hjärtsvikt.
Hälften fick Crestor, 10 milligram per dag, och hälften placebo, verkningslös behandling. Efter nästan fyra års behandling kunde forskarna konstatera att det inte var någon skillnad i sjuklighet och dödlighet mellan de som fått läkemedlet och de som inte fått det.
Fyndet bekräftar en tidigare publicerad studie berättar Lars Wallentin, professor i kardiologi (läran om hjärtat) vid Uppsala kliniska forskningscentrum och Akademiska sjukhuset i Uppsala.
- Det är sannolikt för sent för patienter med allvarlig hjärtsvikt att försöka påverka det skadade hjärtat genom att bromsa åderförkalkningen, säger han, direkt ifrån den europeiska hjärtkongressen i München.
Därför är det troligt att resultatet för Crestor även gäller för de andra statinerna, menar Lars Wallentin.
Men istället kan det vara idé att börja ta kosttillskottet omega-3-fettsyror. Det visar en annan del av den italienska studien. Närmare 7.000 personer med allvarlig hjärtsvikt fick antingen en kapsel med 1 gram omega-3-fettsyror per dag eller placebo under närmare fyra år. Bland dem som fick omega-3-kapslar minskade både hjärtsjukdom och dödlighet.
- Att omega-3 fungerar vid hjärtsvikt antyder att det påverkar någon primär mekanism i hjärtmuskulaturen och att det inte är en kärleffekt, säger Lars Wallentin.
Men omega-3-kapslarna är inget universalskydd. Av 100 hjärtsviktspatienter som fick omega-3-kapslar avled 27 stycken jämfört med 29 stycken bland dem som fick placebo. Det innebär att av 100 behandlade fick två personer ett skydd mot plötslig död under de fyra år undersökningen pågick.
- Det är en ganska blygsam effekt, men samtidigt kan patienterna köpa detta själva och börja med det genast. Och det kan göra en viss nytta, säger Lars Wallentin.
Visar 0 av 0. Per sida:
Det finns inga kommentarer.
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.
Annonser
-
Värm ditt hus med NIBE villavärmeprodukter
NIBE - Sveriges största leverantör av villavärmeprodukter såsom värmepumpar, villapannor och...
-
Dong energy - Spara energi och pengar
Dong energy står för energi i förändring. Vi har hållbara lösningar som skräddarsys...
-
Luft & Energiservice AB
Komplett installation och service av värmepumpar. Sänk elkostnaden!




















