Omega-3 ingen hjälp vid hjärtinfarkt

Publicerad 2010-08-29 17:07

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Att äta margarin berikat med omega-3 minskar inte risken att drabbas av en ny hjärtinfarkt. Det visar ett forskningsprojekt i Nederländerna.

Den nederländska studien visade att en låg dos omega-3 i margarin i kombination med läkemedelsbehandling inte på ett märkbart sätt minskade risken för en ny hjärtinfarkt eller andra hjärt-kärlåkommor. Studien omfattar 4.800 personer, män och kvinnor i åldern 60 till 80 år, som alla haft en hjärtinfarkt omkring fyra år tidigare.

Tidigare studier från ett större livsmedelsbolag, som också säljer det berikade margarinet, har gjort gällande att det skulle ge friskare hjärtan.

Den nya studien presenteras på den europeiska hjärtkonferensen i Stockholm.

– Därmed inte sagt att omega-3 är dåligt för hjärtat. Men att den som tillsats i margarin skulle minska riskerna för hjärtsjukdom stämmer inte. Vill man värna sitt hjärta är det bättre att äta allsidig kost, till exempel fisk och få i sig omega-3 helt naturligt, säger professorn i kardiologi vid Linköpings Universitetssjukhus, Lena Jonasson.

Jonasson menar att undersökningen egentligen bara bevisat det som alla seriösa hjärtläkare redan visste. Men hon tror inte att den reklam som finns är farlig för hjärtsjuka personer, eller att den påverkar hjärtsjuka att äta mer margarin berikat med omega-3.

– Följer hjärtsjuka sina läkares råd och äter sina mediciner är inte margarin farligt, inte det med berikat omgega-3 heller.

– Det är viktigt att göra den här typen av studier. Livsmedelsindustrin kommer ofta ut med den ena och andra produkten som påstås ha medicinska egenskaper. Men mycket är ju rent lurendrejeri, säger Lena Jonasson.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: Jessica Gow Loreen vann ESC i utklassningsstil. Infälld: SVT:s chef Eva Hamilton.

SVT-chef självsäker inför nästa års final

Eva Hamilton trygg med Eurovisionuppdraget. Svenska tv-bolaget ser inget behov att ”hänga med i det ständiga rejset uppåt” mot jättesummor. 22 9 tweets 13 rekommendationer

”Nu vill jag bara dansa.” Webb-tv: Så smälter Loreen segern.

Ifrågasätter svenskheten. Björn Söder-utspel kritiseras. 77 21 tweets 56 rekommendationer

”Tack för ert stöd.” Loreen var rörd efter jordskredssegern i Baku. 152 9 tweets 143 rekommendationer

Se bilder: Loreen i fokus. 24 7 tweets 17 rekommendationer

Hela resultatlistan. Så gick det. 16 6 tweets 10 rekommendationer

Foto: Scanpix

Coop återkallar färs och hamburgare

Risk för salmonella. Coop återkallar nötfärs, blandfärs och hamburgare av det egna märket Coop.

Foto: Jussi Nukari / AP Halv stång i Hyvinge.

Hyvinge-skytt kände offren

Skottdramat i Finland. Den 18-årige gärningsmannen har gått på samma skola som personer han dödade. Han har stort vapenintresse.

Eftersökt nazist avled vid 90

Klaas Carel Faber. Den nederländska tidigare SS-officeren dömdes redan 1947 för mord på judar men levde i frihet i Tyskland. 8 2 tweets 6 rekommendationer

Foto: Nicklas Thegerström Ranya Soliman och Ebrahim Aljabare är positiva till förslaget.

Sänkt stöd om man inte flyttar till jobb

Regeringen vill skärpa kraven. "Viktigt att vi är tydliga med att man har ett eget ansvar att tacka ja till erbjudet jobb", säger integrationsministern. 134 31 tweets 103 rekommendationer

”Att flytta är ingen stor sak.” Regeländringen välkomnas.