Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Omstridda cancerforskare: slumpen har stor betydelse

En ny studie som genomförts av amerikanska forskare visar att två tredjedelar av alla cancerfall orsakas av slumpen, medan bara en liten del har att göra med arv. Men forskarna har varit i blåsväder tidigare.

De nya resultaten säger inte att kedjerökare kan dra en suck av lättnad för att i nästa andetag ta ännu ett bloss av cigaretten, då 29 procent av cancerfallen beror på miljöfaktorer. Exempel på sådana är rökning, övervikt och utsatthet för cancerogena föroreningar. Men trots allt står slumpen bakom 66 procent av cancerfallen, och bara fem procent beror på gener, enligt studien som publicerades i den prestigefyllda tidskriften Science.

Forskarna som står bakom studien har tidigare hamnat i blåsväder då de redan i januari 2015 pekade ut slumpen som en viktig cancerorsak. Då publicerade Science många kritiska kommentarer, och en annan studie som delvis baserades på samma material visade att högst 30 procent av cancerfallen orsakades av slumpen. Det rapporterar tidningen Dagens Medicin. Andra studier har visat att mer än 40 procent av alla cancerfall beror på miljöfaktorer, enligt medicinsajten Statnews.

Den nya studien visar dock återigen på slumpens betydelse. Det är dessutom stor skillnad mellan olika cancerformer, där prostata- ben- hjärn- och bröstcancer i störst utsträckning påverkas av slumpen.

– De här cancerfallen kommer att inträffa oavsett hur bra den omgivande miljön är, säger Bert Vogelstein vid Johns Hopkins-universitetet i USA som ligger bakom studien.

Forskarna bakom studien, som Reuters rapporterar om, understryker att allmänheten ska fortsätta lyssna till myndigheternas råd om hur cancer kan förebyggas, som att hålla en hälsosam vikt och undvika miljöfaktorer som rökning.