Överflödskilon kan ge vitaminbrist

Publicerad 2010-06-10 09:43

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Överviktiga personer har ofta allvarlig brist på D-vitamin och rubbad kalkomsättning i kroppen. Detta uppmärksammas alltför sällan av vården, enligt forskare vid Uppsala universitet.

De har gjort en studie bland 108 överviktiga patienter varav sju av tio visade sig ha D-vitaminbrist. Överviktiga behöver ofta vitamintillskott för att inte riskera benskörhet, enligt Per Hellman, professor i kirurgi som tillsammans med doktorand Hella Hultin ligger bakom studien som är publicerad i medicintidskriften Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism.

"Problemet med D-vitaminbrist kvarstår och kan även förvärras också efter operation för övervikt, något som få känner till. Därför behöver man fortsätta med detta tillskott även efteråt", skriver Hellman i ett pressmeddelande.

Exakt hur D-vitaminbristen uppkommer är okänt, men enligt forskarna är det sannolikt övervikten som leder till vitaminbristen och inte tvärtom. Kanske binder fettväven ämnet i så hög utsträckning att det inte blir tillgängligt för kroppen. Kanske är personer med grav övervikt ute i solen för lite.

Resultaten visar också att patienterna i studien hade störd funktion i bisköldkörteln som kontrollerar omsättningen av kalcium.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: Jessica Gow Loreen vann ESC i utklassningsstil. Infälld: SVT:s chef Eva Hamilton.

SVT-chef självsäker inför nästa års final

Eva Hamilton trygg med Eurovisionuppdraget. Svenska tv-bolaget ser inget behov att ”hänga med i det ständiga rejset uppåt” mot jättesummor. 22 9 tweets 13 rekommendationer

”Nu vill jag bara dansa.” Webb-tv: Så smälter Loreen segern.

Ifrågasätter svenskheten. Björn Söder-utspel kritiseras. 77 21 tweets 56 rekommendationer

”Tack för ert stöd.” Loreen var rörd efter jordskredssegern i Baku. 152 9 tweets 143 rekommendationer

Se bilder: Loreen i fokus. 24 7 tweets 17 rekommendationer

Hela resultatlistan. Så gick det. 16 6 tweets 10 rekommendationer

Foto: Scanpix

Coop återkallar färs och hamburgare

Risk för salmonella. Coop återkallar nötfärs, blandfärs och hamburgare av det egna märket Coop.

Foto: Jussi Nukari / AP Halv stång i Hyvinge.

Hyvinge-skytt kände offren

Skottdramat i Finland. Den 18-årige gärningsmannen har gått på samma skola som personer han dödade. Han har stort vapenintresse.

Eftersökt nazist avled vid 90

Klaas Carel Faber. Den nederländska tidigare SS-officeren dömdes redan 1947 för mord på judar men levde i frihet i Tyskland. 8 2 tweets 6 rekommendationer

Foto: Nicklas Thegerström Ranya Soliman och Ebrahim Aljabare är positiva till förslaget.

Sänkt stöd om man inte flyttar till jobb

Regeringen vill skärpa kraven. "Viktigt att vi är tydliga med att man har ett eget ansvar att tacka ja till erbjudet jobb", säger integrationsministern. 134 31 tweets 103 rekommendationer

”Att flytta är ingen stor sak.” Regeländringen välkomnas.