Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

P-piller för män snart här

Foto: Alamy

Ett p-piller för män kan stå för dörren. Forskare har lyckats stoppa spermierna i samband med utlösning.

Det är betydligt mer komplicerat att utveckla fungerande p-piller för män vad det var att ta fram ett för kvinnor, skriver Guardian. Australiska och brittiska forskare bedöms nu vara nära en lösning efter åratals forskning. Forskarna har identifierat två proteiner som kan blockeras och därmed hindra att spermier utsöndras vid ejakulationen.

Experimenten har utförts på genmodifierade möss. När de två proteinerna blockerades blev mössen infertila utan att sexualdriften påverkades. En liknande effekt skulle kunna uppnås på människor, fast med tillfällig infertilitet. Via ett piller skulle män kunna få sig substanser som blockerar de proteiner som i aktivt skick möjliggör att spermierna transporteras från testiklarna till penisen.

Metoden kan helt klart användas för att ta fram ett preventionsmedel för män, skriver forskarna i den vetenskapliga tidskriften Proceedings of the National Academy of Sciences.