Partikel rörde sig snabbare än ljus

Med en partikel som rört sig snabbare än ljusets hastighet kan forskare ha krossat en av Einsteins teorier. Forskare uppger att de i ett experiment fått en neutrino att mellan forskningscentret CERN i Schweiz och ett laboratorium i Italien röra sig i 300.006 kilometer i sekunden – något snabbare än ljuset.

Det skulle strida mot en princip i Einsteins relativitetsteori som säger att inget fysiskt föremål kan röra sig snabbare än ljuset i ett vakuum.

Antonio Ereditato, talesman för forskargruppen, säger till Reuters att mätningar insamlade över tre år visade att neutriner anlänt 60 nanosekunder snabbare än vad ljuset hade gjort.

– Vi har stort förtroende för våra resultat. Vi har kontrollerat och dubbelkontrollerat allt som skulle kunna förvränga mätningarna men vi hittade ingenting.

Om mätningarna visade sig vara korrekta skulle konsekvenserna bli stora, men forskarna är försiktiga och bjuder in kollegor för att dubbelkolla alla siffror.

– Upptäckten är så förvånande att alla, just nu, bör vara mycket försiktiga, säger Ereditato.

Han vill inte spekulera i vad upptäckten kan innebära om andra forskare kommer fram till att experimentet gått rätt till.

– Jag vill inte ens tänka på implikationerna, säger han.

– Vi är vetenskapsmän och arbetar med vad vi vet.