Vetenskap

Prat stimulerar spädbarns utveckling

Ett tillgjort bebisspråk är inte lika effektivt som vuxenspråk, menar forskarna.
Ett tillgjort bebisspråk är inte lika effektivt som vuxenspråk, menar forskarna. Foto: Oredia/Alamy

Att prata mycket och varierat till spädbarn stimulerar deras utveckling och hjärnor och kan avgöra hur väl de lyckas i livet hävdar tre forskare på vetenskapskonferensen AAAS i Chicago.

­Hur mycket föräldrar pratar med sina barn och hur avancerat språk de använder sätter spår direkt i barnets hjärna. Det säger Kimberly Noble, neurolog och barnläkare vid Columbiauniversitetet i New York. Hon har undersökt hjärnans struktur hos barn från olika socioekonomiska förhållanden.

­– Om och om igen ser vi att de största skillnaderna mellan barnen finns i de områden i hjärnan som hanterar språkutvecklingen, säger hon.

Även Anne Fernald, docent i psykologi vid Stanforduniversitetet i Kalifornien, menar att det är viktigt att prata med barn.

­– Föräldrar som pratar mycket, engagerat och kärleksfullt med sina barn får barn med större intellektuella möjligheter än de som inte gör det.

Redan vid 18 månaders ålder är det skillnad på barnens utveckling, och när de börjar skolan kan barnen som inte har haft samma stöd hemifrån ha halkat efter flera år, enligt en studie som hon publicerade i höstas.

– Och skillnaderna försvinner inte. De består, säger Anne Fernald.

Att barn från ekonomiskt utsatta familjer i USA ofta har ett mindre ordförråd och klarar sig sämre i skolan har förstås många orsaker, som stress och dåligt näringsintag. Men Anne Fernald menar att även barn från sådana miljöer får bättre förutsättningar om deras föräldrar pratar mycket med dem.

I en tidigare studie spelade hon in allt som sades hemma hos familjer i ekonomiskt utsatta områden. Skillnaderna var stora. Medan vissa föräldrar använde många tusen olika ord när de pratade med sina barn, sade andra bara 600 ord direkt till barnet under en hel dag.

Skillnaderna i barnens språkutveckling kan förstås ha genetiska orsaker: verbala vuxna borde också få verbala barn. Men Erika Hoff, professor i psykologi vid Florida Atlanticuniversitetet, har följt barn från spansktalande eller tvåspråkiga familjer och menar att det finns starka kopplingar mellan hur avancerat språk barnen får höra och hur väl de behärskar de två olika språken.

– Därför är det viktigt att låta föräldrar prata sitt modersmål med barnen, säger hon.

Alla tre forskarna är överens om att det viktiga är att vuxna kommunicerar direkt med barnen, och att tv inte alls hjälper barnens språkinlärning.

– Mitt råd är: prata med din bebis, ha konversationer, och var inte rädd för att använda svåra ord. Om du iakttar noga hur barnet svarar riskerar du inte att prata över huvudet på henne, säger Erika Hoff.