Logga in på Dagens Nyheter

Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt spara artiklar.

Vetenskap

Professorn: Lär av datorspelen

Tomas Kroksmark
Tomas Kroksmark Foto: Högskolan i Jönköping
Skolans värld har mycket att lära från datorspelens pedagogik, visar en studie från Högskolan i Jönköping.

– Att man faktiskt via datorspel skulle kunna hitta någonting som skolan skulle kunna utveckla, det tror jag inte så många har tänkt på, säger Tomas Kroksmark, professor i pedagogiskt arbete vid Högskolan i Jönköping, till P4 Jönköping.

Studien visar att datorspelen är uppbyggda efter en tydlig berättelse där spelaren enkelt förstår vad spelet går ut på. Det är något som lärarna kan ta till sig, eftersom skolan inte alltid är bra på att förklara för en elev varför han eller hon behöver lära sig till exempel matematik, rapporterar P4 Jönköping.

Datorspelets tävlingsmoment som en sporre och det faktum att dagens spel anpassar sin svårighetsgrad efter spelarens förutsättningar, är annat som skolan kan dra nytta av. Det gör att spelaren känner sig smart, menar Tomas Kroksmark.

– Om man kunde instruera eleverna på ett sådant sätt att de minst två gånger per dag känner sig smarta i skolan. Då tror jag vi skulle kunna skapa helt nya förutsättningar för skolarbetet, säger professorn till P4 Jönköping.

Studien ska publiceras i en amerikansk tidskrift inom kort.

 

Så här jobbar DN med kvalitetsjournalistik: uppgifter som publiceras ska vara sanna och relevanta. Rykten räcker inte. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik. Läs mer här.