Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se och e-DN.

Promenader räddar din hjärna

Promenera mera, så förhindrar du att din hjärna krymper. Det i sin tur minskar risken för demenssjukdomar när du blir äldre. Det hävdar amerikanska forskare i en ny studie.

I studien, som publiceras i tidskriften Neurology, granskades 299 vuxna personer med en genomsnittsålder på 78 år.

De har undersökts vid tre tillfällen med några års mellanrum. Hjärnvolymen mättes med hjälp av magnetröntgenbilder.

Hjärnan krymper normalt med tilltagande ålder, vilket i sin tur ofta leder till sämre minne, sämre fattningsförmåga och kan ge upphov till alzheimer och andra demensrelaterade sjukdomar.

Det har spekulerats om att fysisk aktivitet skulle kunna minska förlusterna men bevis har saknats. Nu visar analysen av det nya materialet att hypotesen stämmer – hjärnvolymen påverkas relativt kraftigt av den fysiska aktiviteten.

Hjärnan krympte betydligt mindre hos dem som promenerade minst nio till tio kilometer per vecka jämfört med de personer som rörde sig mindre eller satt stilla större delen av tiden.

Forskarna kunde också påvisa att de som bevarat sin hjärnvolym hade bättre kognitiv förmåga. Risken för att drabbas av minnesproblem halverades.

Det kan verka förvånande att promenader eller annan fysisk aktivitet påverkar hjärnans storlek, men stämmer bra överens med andra studier som antytt att kroppsrörelse påverkar våra celler positivt. Detta gäller uppenbarligen även hjärnceller.

Intressant nog räcker det med ganska måttlig aktivitet. De som promenerade väldigt mycket, mer än 15 kilometer per vecka, hade inte bättre värden än personerna som nöjde sig med nio kilometer.

Forskarna anser att resultaten bevisar att många människor skulle kunna förbättra sin mentala kapacitet och leva bättre liv om de rörde sig regelbundet. Det finns i dag inget effektivt medicinskt motmedel mot alzheimer. Att gå en dryg kilometer om dagen är kanske det bästa man kan göra för att hålla sjukdomen borta.