Här kan du som DN-kund logga in för obegränsad läsning av DN.se, e-DN och DN.Prio.

Med ett gratiskonto kan du följa skribenter och ämnen samt bokmärka artiklar.

Hej !
Mitt DN Ämnen jag följer Sparade artiklar Kundservice Logga ut

Proteinrik kost bra bara för dem över 65

Foto: Beatrice Lundborg

En kost med mycket protein ökar risken för medelålders att dö i förtid. Men hos den som är över 65 år tycks proteiner tvärtom förlänga livet. Det visar en ny amerikansk studie.

I dag väljer många att hålla vikten genom att låta mättande proteiner från kött och mejeriprodukter ersätta kolhydrater. Mejeriföretagen har nappat på hälsotrenden och det finns både proteinberikad yoghurt och mjölk på hyllorna i livsmedelsbutiken.

Men nu visar den amerikanska forskaren och professorn Valter Longo vid USC Longevity Institute i en ny studie att det finns skäl att hålla igen på proteiner från djurriket om man vill leva länge. Han och hans kolleger har under 20 år följt kostvanorna hos mer än 6 000 amerikanska män.

Forskarna drar slutsatsen att vår ålder tycks avgöra hur mycket protein vi bör få i oss.

Den som är medelålders och får i sig mer än 20 procent av sin energi från proteiner löper ökad risk att dö i förtid i olika cancerformer jämfört med den som äter en lågproteinkost (mindre än 10 energiprocent från protein). Hos den som är äldre än 65 år bör kosten tvärtom bestå av minst 20 procent proteiner.

Forskarna såg att det är proteiner från djurriket, som kött, mjölk och ost, som kan förkorta livet. En kost med växtproteiner från till exempel baljväxter tycks i stället skydda mot sjukdom.

– Det är känt sedan tidigare att proteinrikt rött kött ökar risken för bland annat cancer och hjärt-kärlsjukdom. Men det är första gången vi ser att åldern har betydelse för hur mycket protein vi bör äta, och det är mycket intressant, säger Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet.

När forskarna gjorde en jämförande studie på möss såg de att de djur som fick en högproteinkost hade förhöjd risk för cancer och fick dessutom större tumörer än de som åt sparsamt med protein.

Förklaringen är enligt forskarna att protein påverkar hormonet IGF-1, som behövs för kroppens tillväxt men också ökar risken för cancer. Hos äldre personer sjunker halten IGF-1 i blodet, och därför också muskelmängden i kroppen.

– Studien visar att äldre kan behöva få i sig mer proteiner, säger Alicja Wolk.

Livsmedelsverket rekommenderar att mellan 10 och 20 procent av det totala energiintaget hos vuxna bör komma från proteiner. I dag kommer ungefär 18 procent från proteiner, men enligt myndigheten får många sannolikt i sig betydligt mer protein om de äter varierat.

Enligt forskarna är en lagom mängd proteiner ungefär 0,8 gram protein per kilo kroppsvikt per dag, vilket är ungefär 56 gram protein för en person som väger 70 kilo.

Ett enkelt sätt att dra ner på de animala proteinerna är att ha ett par köttfria dagar i veckan.

– Ät traditionell Medelhavsmat med mycket baljväxter och inget kött, säger Alicja Wolk.
Studien har publicerats i tidskriften Cell Metabolism.

Fakta: Kost