Vetenskap

Så sover du bäst på semestern

Många sover någon timme mindre på sommaren.
Många sover någon timme mindre på sommaren. Foto: Nina Varumo/TT

Släpp in nattkylan, ha myggnät för fönstret och gå upp i rimlig tid på morgonen. Så sover du allra bäst under semestern. ”Förskjut inte dygnet allt för mycket”, säger professor Torbjörn Åkerstedt.

Många får inte tillräckligt med sömn under arbetsveckan, vilket gör det extra viktigt att sova ut på helger och semestrar. För de flesta räcker det emellertid med några dagar för att återta förlorad sömn.

Personer med sömnbesvär känner sig ofta piggare på sommaren eftersom ljuset minskar halterna av hormonet melatonin.

– Ljus stör sömnen, men ljuset gör också att man inte behöver sova lika mycket. Det är vanligt att man sover någon timme mindre på sommaren, säger Torbjörn Åkerstedt, professor i beteendefysiologi vid Stressforskningsinstitutet och Karolinska institutet.

Han rekommenderar att man mörklägger sovrummet ordentligt. Det är också bra att släppa in nattkylan, eftersom värme stör sömnen.

– När vi får 30 grader ute sover folk betydligt sämre. Värme gör det alltid mycket svårare att sova eftersom kroppen måste jobba med att reglera ner ämnesomsättningen.

Se även till att använda myggnät för att slippa irritationsmoment.

Varför är det då så viktigt att sova?

Jo, sömnen städar bort slaggprodukter i hjärnan, ger energi, befäster minnen och är viktig för immunförsvaret.

Hur många timmar man behöver är ett omdiskuterat ämne, men räkna med mellan 6,5 och 8 timmar. Behovet minskar med åldern.

Generellt sett sover vi mer under semestern och känner oss betydligt piggare, men många har också en tendens att gå och lägga sig senare vilket kan ställa till problem när de ska tillbaka till jobbet.

– Man behöver inte gå upp klockan sex om det inte passar ens dygnsrytm, men det är heller inte bra att låta sömnen glida i väg på dagen för mycket. Då får man svårt att komma tillbaka till sina rutiner.