Selen motverkar prostatacancer

Publicerad 2007-02-09 05:55

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Selen minskar risken för prostatacancer med 40 procent om det kombineras med E-vitamin.

En ny amerikanska studie stärker det forskare länge anat att selenet kan spela en central roll för att minska prostatacancer, skriver Svenska Dagbladet.

För att ett högre selenintag ska ha önskad effekt måste männen också få vitaminer. Eller vara rökare.

För dem som fick selen och E-vitaminer minskade cancerrisken med 42 procent, för dem som kombinerade spårämnet med multivitaminer med 39 procent och för rökare som fick selen med 35 procent.

Professor Hans-Olov Adami vid Karolinska institutet tror att skyddseffekten är ännu större än vad studien visar. De prover som tagits ger ögonblicksbilder av selenintaget vilket man vet brukar leda till grova underskattningar.

- Det är därför djupt tragiskt att den stora studie som skulle behövas för att kunna fatta ett beslut om berikning av livsmedel (med selen) aldrig går att finansiera, säger han.

En studie liknande den som nu gjorts i USA var planerad i Europa, men pengabrist stoppade projektet.

Det har tidigare konstaterats att svenska och sydafrikanska män löper störst risk i världen att drabbas av prostatacancer. Forskare har misstänkt att det beror på brist på spårämnet selen. Svensk åkerjord är selenfattig.

Varje år dör omkring 2.500 svenska män i prostatacancer och omkring 10.000 får diagnosen.

Selen finns i fisk, skaldjur, inälvsmat och nötter.

Tipsa via e-post
(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: Jessica Gow Loreen vann ESC i utklassningsstil. Infälld: SVT:s chef Eva Hamilton.

SVT-chef självsäker inför nästa års final

Eva Hamilton trygg med Eurovisionuppdraget. Svenska tv-bolaget ser inget behov att ”hänga med i det ständiga rejset uppåt” mot jättesummor. 22 9 tweets 13 rekommendationer

”Nu vill jag bara dansa.” Webb-tv: Så smälter Loreen segern.

Ifrågasätter svenskheten. Björn Söder-utspel kritiseras. 78 21 tweets 57 rekommendationer

”Tack för ert stöd.” Loreen var rörd efter jordskredssegern i Baku. 152 9 tweets 143 rekommendationer

Se bilder: Loreen i fokus. 24 7 tweets 17 rekommendationer

Hela resultatlistan. Så gick det. 16 6 tweets 10 rekommendationer

Foto: Scanpix

Coop återkallar färs och hamburgare

Risk för salmonella. Coop återkallar nötfärs, blandfärs och hamburgare av det egna märket Coop.

Foto: Jussi Nukari / AP Halv stång i Hyvinge.

Hyvinge-skytt kände offren

Skottdramat i Finland. Den 18-årige gärningsmannen har gått på samma skola som personer han dödade. Han har stort vapenintresse.

Eftersökt nazist avled vid 90

Klaas Carel Faber. Den nederländska tidigare SS-officeren dömdes redan 1947 för mord på judar men levde i frihet i Tyskland. 8 2 tweets 6 rekommendationer

Foto: Nicklas Thegerström Ranya Soliman och Ebrahim Aljabare är positiva till förslaget.

Sänkt stöd om man inte flyttar till jobb

Regeringen vill skärpa kraven. "Viktigt att vi är tydliga med att man har ett eget ansvar att tacka ja till erbjudet jobb", säger integrationsministern. 140 31 tweets 109 rekommendationer

”Att flytta är ingen stor sak.” Regeländringen välkomnas.