Även små mängder alkohol under graviditeten kan skada fostret. Det visar en ny stor forskningsöversikt som Statens folkhälsoinstitut har gjort.
Barn till mödrar som dricker ett till fyra glas vin i veckan har ökad risk att drabbas av hyperaktivitet, uppmärksamhetsstörningar, emotionella problem och relationsproblem med andra barn.
Knappt var tredje gravid kvinna i Sverige fortsätter att dricka alkohol under graviditeten. Fyra av åtta analyser i Folkhälsoinstitutets översikt visar att barnets utveckling påverkas av moderns alkoholkonsumtion. Tydligast syntes detta bland barn i åldrarna tre till fem år.
Kvinnor som vill bli gravida, eller som är gravida, bör enligt Folkhälsinstitutet helt avstå från alkohol. Det är känt sedan tidigare att en stor alkoholkonsumtion ger fosterskador.
Här kan du läsa studien.