Snabba kolhydrater skadar hjärtat
Publicerat 2008-03-22 05:37
Kost med för mycket snabba kolhydrater ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar, enligt en sammanställning av 37 koststudier.
Den australiska sammanställningen, som publiceras i det senaste numret av The American Journal of Clinical Nutrition, visar att kost med ett högt glykemiskt index (GI) ökar risken för hjärt-och kärlsjukdomar med 40 procent. Dessutom finns ett samband mellan högt GI-värde och cancer i bröst och ändtarm.
GI-värdet ökar i en kost som baseras på snabba kolhydrater.
- Det är en välgjord studie där man jämfört många fall under lång tid. Resultatet understryker betydelsen av att äta bra kolhydrater, och ligger på så vis i linje med den kunskap vi har, säger Tommy Cederholm, professor i klinisk nutrition, till Svenska Dagbladet.
Sedan tidigare är det känt att ett högt intag av snabba kolhydrater ökar risken för diabetes. Snabba kolhydrater finns bland annat i pasta, potatis, kakor och vitt bröd.
Socialstyrelsen har på senare tid öppnat dörren för läkare som vill råda sina patienter att dra ner på kolhydraterna och i stället äta mer fett.
Visar 0 av 0. Per sida:
Det finns inga kommentarer.
Visar (av totalt ).
Vill du ha en bra start på dagen?
Läs Dagens Nyheter. Klicka för ett bra erbjudande.
Annonser
-
Boka billigt hotell här
BOKA - Vi hjälper dig hitta det bästa hotellet i ditt resmål.
-
Sista-Minuten-Hotell i Paris
750:-/natt/dubbelrum inkl. frukost i centrala Paris.













