Stå upp för hälsan

Genom att byta ett stillasittande liv kan man tygla åldrandet på cellnivå, visar en svensk studie. Samtidigt bekräftar en amerikansk studie hälsofördelarna av att stå upp i stället för att sitta ned.

Långvarigt stillasittande ökar risken för bland annat diabetes, övervikt och hjärt- och kärlsjukdomar, det har bekräftats av en rad studier. Många av dem har visat ett orsaksamband. Men en ny svensk studie – den första i sitt slag – visar hur stillasittandet förändrar telomererna.

En telomer är ytteränden hos en kromosom. Den förkortas i takt med att cellen åldras – det sker vid varje celldelning. Stress, inflammationer och sjukdomar kan påskynda förkortningen.

För att undersöka hur stillasittandets påverkan på telomererna rekryterade ett forskarlag i Uppsala 49 överviktiga män och kvinnor i åldern 68 år. Via blodprov mättes längden på telomererna i deltagarnas vita blodkroppar.

Hälften av deltagarna fick träffa en träningskonsult som hjälpte dem att lägga upp ett individuellt träningsschema utifrån var och ens förutsättningar. De fick också rådet att sitta mindre.

Kontrollgruppen uppmanades att i stort sett fortsätta leva som vanligt. De uppmanades att gå ned i vikt och leva hälsosamt, men fick inga specifika råd eller träningsscheman.

Sex månader senare togs nya blodprov på deltagarna.

– De som lyckats bryta sitt stillasittande fick en ökad telomerlängd, säger Per Sjögren, forskare vid Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap vid Uppsala universitet.

I kontrollgruppen var telomererna däremot kortare än vad de varit när experimentet inleddes ett halvår tidigare.

Anmärkningsvärt är att de som motionerat mest visade sämre resultat när de gäller längden på telomererna jämfört med de som motionerade mindre, men som stod upp mer.

Kort sagt – genom att bryta stillasittandet förlängdes telomererna, men motionerandet spelade liten roll.

Per Sjögren påpekar att studien är liten och att resultaten ska tolkas med försiktighet.

Studien har publicerats i British Journal of Sports Medicine.

En annan studie om stillasittandets påverkan på hälsan publicerades nyligen i Medicine & Science in Sports & Exercise.

Det är inte speciellt påfrestande att stå upp och forskarna bakom studien ville undersöka om det fanns några hälsomässiga skillnader jämfört med att sitta ned. Det visade sig finnas påtagliga skillnader. Risken att dö i förtid minskade för de som stod upp i högre utsträckning.

Många svenskar sitter ned sex–sju timmar under ett arbetspass på åtta timmar, enligt Arbetsmiljöverket.