Det är en myt att stekt mat alltid är dåligt för hälsan. En ny stor studie visar att om man bara steker i bra fett finns ingen ökad risk för hjärtsjukdomar eller att dö i förtid.
Ännu en hälsostudie lyfter fram de goda sidorna hos Medelhavsdietens fetter, som olivolja – eller åtminstone dess ofarliga sidor.
Enligt en omfattande studie som gjorts vid Madrids autonoma universitet och publicerats i den vetenskapliga tidskriften British Medical Journal innebär det ingen förhöjd risk för hjärt- och kärlsjukdomar att äta stekt mat – förutsatt att man steker i rätt slags fett. Rätt är i det här sammanhanget omättade fetter som olivolja och solrosolja.
Över 40.000 vuxna personer tillfrågades under elva år om sina matvanor och hur deras mat brukade tillagas. Ingen av deltagarna hade någon hjärtsjukdom när studien började. Vid studiens slut hade 606 fall av hjärtsjukdom registrerats, medan 1.134 personer avlidit.
När forskarna tittade närmare på hjärtsjukdomarna kunde de inte hitta några mätbara kopplingar till en diet med stekt mat. De drar slutsatsen att det är den sorts fett som används i Medelhavskosten som är avgörande.
”I Spanien, ett Medelhavsland där oliv- eller solrosolja används för stekning, är konsumtionen av stekt mat inte förknippad med hjärtsjukdom eller förtida dödlighet”, heter det i slutsatserna. I Medelhavsdieten används traditionellt inte mättade fetter som smör, ister och palmolja.
Forskarna konstaterar samtidigt att ”konsumtionen av stekt mat i Spanien inte är detsamma som intag av snabbmat”.
I en BMJ-artikel i anslutning till forskningsrapporten säger professor Michael Leitzmann från universitetet i Regensburg:
”Sammantaget stöder inte de nu tillgängliga bevisen myten att stekt mat generellt är dåligt för hälsan. Men det betyder inte att högfrekventa måltider med fish and chips inte har konsekvenser för hälsan.”
Vad man steker, om än i nyttig olivolja, har förstås också stor betydelse.