Stor studie: Kaffedrickare lever längre

Publicerad 2012-05-22 18:46

Foto: Fredrik Sandberg / Scanpix Drick en kopp kaffe till – och lev lite längre.

  • Skriv ut
  • Öka textstorlekMinska textstorlek
  • Rätta artikeln

Äldre personer som dricker kaffe har större chans att leva längre än personer som inte är kaffedrickare. Det visar en omfattande studie som genomförts i USA.

Kaffekonsumenten visade sig vara mindre utsatt för hjärtsjukdom, lungsjukdom, hjärnblödning, skador, olyckor, diabetes och infektioner än andra. Avseende cancer kunde forskarna dock inte konstatera någon lägre risk för kaffedrickaren.

Sammanlagt studerade man 402.260 personer (229.119 män respektive 173.141 kvinnor) med början 1995-96 fram till dess personerna avled eller fram till den 31 december 2008, beroende på vilket som inträffade först. Omfattningen av personernas kaffekonsumtion noterades

Försökspersonerna var i åldrarna 50 till 71 när studiearbetet inleddes, samtidigt noterades deras kaffekonsumtion. Ingen person som då var drabbad av cancer, hjärtsjukdom eller hjärnblödning togs med.

Studien har korrigerats med avseende på andra hälsopåverkande faktorer, som exempelvis rökning och alkohol.

Neal Freedman, ledare för forskargruppen vid USA:s nationella cancerinstitut (NCI), säger till nätbaserade forskningstidskriften Science Daily att kaffe, trots att det är en vitt spridd dryck i det amerikanska samhället, inte satts närmare under lupp avseende sambandet mellan konsumtion och risken att dö.

– Vi kunde konstatera att intag av kaffe bidrar till en generellt sett lägre risk för att dö, liksom lägre risk för att dö av en rad skilda orsaker, säger Neal Freedman – samtidigt som han tillägger:

– Vi kan dock inte ange något direkt orsakssamband.

Studien presenterades nyligen i medicinska tidskriften New England Journal of Medicine.

Tipsa via e-post

0 . Per sida:

(Vad ar Twingly?)

Visar 1-10 (av totalt 1).

Mer från förstasidan

Foto: Elin Lindkvist / Scanpix Ödehuset där de första kroppsdelarna hittades.

En gripen för mord på kvinna i Boden

Man skäligen misstänkt. Den 20-åriga kvinnan har varit borta sedan i början av maj. Denna vecka har flera kroppsdelar påträffats utanför Boden. 1 1 tweets 0 rekommendationer

Foto: Eva Tedesjö

”Porridealen stör tjejers sexualitet”

”Porridealen har gjort att kvinnor tänder själva på att vara objekt”, säger två kvinnor som gjort kortfilm om porr. Porr påverkar inte bara den som tittar. 875 81 tweets 794 rekommendationer

Porren var det enda som fick Kalle att tända. Porrimpotens. 163 16 tweets 147 rekommendationer

För mycket porr påverkar hjärnan. Så går det till. 113 10 tweets 103 rekommendationer

Foto: AP

EU backar om olivolja

EU gjuter olivolja på kritikvågorna och stoppar ett av unionens mest nedsablade förslag hittills. På torsdagen meddelade EU:s jordbrukskommissionär Dacian Ciolos att olivoljeregeln stoppas på grund av ”bristande stöd från allmänheten”. Läs mer.